طراحی سایت نیکداد با برترین کیفیت در ایران
Search
Close this search box.

مشاوره رایگان

09114617261

قوانین جدید اسکرول در طراحی وب

قوانین جدید اسکرول در طراحی وب
زمان مطالعه: 8 دقیقه

قوانین جدید اسکرول در طراحی وب

اسکرول یک زمانی در طرحی وب سایت تابو بود ، ولی امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین تکنیک ها در سال های اخیر دوباره احیا شده است ، زیرا کاربران همیشه به دنبال پیمایش و گشت و گذار در صفحات وب سایت ها هستند. اسکرول با کنار گذاشتن دیدگاه های قدیمی خود ، به عنوان یک عنصر اصلی طراحی تعاملی دوباره اختراع شد و به این معنی که طراحان باید قوانین جدید را بیاموزند.

در این بخش ما تولد دوباره اسکرول را بررسی می کنیم ، در اینجا درباره مزایا و معایب اسکرول ها صحبت نموده و یک سری روش ها و تکنیک هایی را خدمتتان معرفی می کنیم. اسکرولینگ به عنوان یک عنصر اصلی طراحی تعاملی بوده و طراحان باید از آنها پیروی کنند. در ادامه شما را با برخی از قوانین جدید اسکرول در طراحی وب آشنا می کنیم.

قوانین جدید اسکرول در طراحی وب

اسکرولینگ

چرا اسکرولینگ دوباره متولد می شود

پاسخ کاملا ساده است بخاطر دستگاه های هوشمند تلفن همراه بوده است. از زمانی که کاربران موبایلی از نسخه دسکتاپ پیشی گرفته اند ، طراحان رابط کاربری در همه جا بر این اساس تنظیم شده است. با افزایش کاربران موبایلی قطعا باید سایت ها برای صفحات نمایش کوچکتر نیز تنظیم شود و هرچه صفحه نمایش کوچکتر باشد ، اسکرول نیز طولانی تر خواهد شد.

دلیل توجه دوباره به اسکرول کردن در طراحی سایت چیست؟

 

به علاوه، نظریه عمومی در خصوص اینکه دکمه های پیمایش برای مقاصد پیشین نیز طراحی شده اند ، امروزه همچون یک افسانه از آن یاد می کنند. البته حقیقت این است که با استناد به مطالعات انجام گرفته، کاربران به طور عادی هیچ پروسه پیمایشی را به خاطر ندارند. علت این امر، این است که پیمایش تنها زمانی به صورت جدی در نظر گرفته شده که الگوهای طراحی بین المللی پس از پیشرفت های حاصله در برنامه نویسی جاوا اسکریپت و سی اس اس مورد استفاده قرار گرفتند. پیش از این، تقریبا خیلی سخت بود که بتوان مطالبی مربوط به علوم جنسی از طریق بیان داستان های بصری پیمایش کرد. همانطور که می توانید در ذهن خود مجسم نمایید، یک صفحه طولانی که با متون مختلف تکمیل شده، در هر صورت فاقد یک طرح جامع UI می باشد.

 

اسکرول در طراحی سایت

 

اما به محض این که شروع به پیمایش های طولانی در صفحه می کنید تا این که روند ابتدایی مطلبی را نمایش داده و در پایان، از طریق صورت های گرافیکی، انیمیشن و تصاویر آیکونیکی آن را در معرض دید عموم قرار دهید، پس از آن می توانید فیلم آن را برای جلب توجه کاربران مشاهده نمایید.

در حقیقت بیشتر الگوهای هیبرید به عنوان آخرین روندها در پروسه پیمایشی ظاهر می شوند. برای نمونه، پیمایش به صورت ثابت در مکان که در صفحات UXPin استفاده کرده ایم، تجارب تعاملی مشابه با پیمایش های طولانی سنتی و بدون در نظر گیری سایت به صورت افقی ارائه می دهد.

 

اسکرول کردن صفحه سایت

 

آیا پیمایش یا اسکرول کردن برای شما مناسب است؟

با داشتن ابزارها و فنون طراحی جدید، افرادی هم وجود دارند که از مفهوم اسکرول راضی بوده و یا افرادی از این مفهوم متنفر هستند. در بسیاری از موارد، هم گروه اول و هم گروه دوم هر دو در اشتباه اند. به همبن دلیل است که باید همه ملاحظات را پیش از به کار بردن هر گونه ترفندی در اجرای یک پروژه به کار بگیرید.

 

مزایای اسکرول:

کاربران را به تعامل بیشتر تشویق می کند و می تواند یک روش داستان سرایی جالب را روایت کند.

پیمایش سریعتر : که معمولا برای مطالب طولانی تر پیمایش کاربران در سایت سریعتر انجام می گیرد و تجربیات کاربر را کند یا محدود نمی کند.

باعث ترغیب کاربان می شود : استفاده راحت تر باعث افزایش تعامل و بالا رفتن زمان ماندگاری کاربران در سایت می شود. (مخصوصا برای سایت های با اسکرول بی انتها)

طراحی واکنشگرا : طراحی صفحه می تواند متناسب با اندازه صفحات نمایشگر نظیر موبایل پیاده سازی شود و به راحتی کاربران در موبایل صفحات سایت را اسکرول نمایند.

کنترل های حرکتی : پیمایش ارگانیک با لمس در موبایل مرتبط می باشد ، زیرا کشیدن انگشت به سمت پایین بسیار آسان تر از ضربه زدن های مکرر در مناطق مختلف صفحه است. کاربران مخصوصا در موبایل این را به عنوان راه حل عالی برای نمایش اطلاعات می پذیرند.

طراحی لذت بخش : کلیک کردن می تواند منجر به تعامل سریعتر برای تجربه کاربری بیشتر شبیه برنامه یا بازی شود.

قوانین جدید اسکرول در طراحی وب

قوانین جدید اسکرول در طراحی وب

معایب اسکرول:

کاربران سرسخت : برخی از کاربران همیشه در مقابل تغییرات مقاومت می کنند ، با این وجود این تکنیک در حال حاضر آنقدر گسترده شده مخصوصا در طول تجربه تلفن همراه که اکثر کاربران به این تکنیک عادت کرده اند.

معایب سئو : داشتن تنها یک صفحه ممکن است تاثیر منفی بر سئو سایت داشته باشد.

گیج کننده : قطع ارتباط بین پیمایش و محتوا گاهی باعث سردرگمی یا از هم گسیختگی کاربران می شود.

مشکلات ناوبری : «بازگشت» به محتوای قبلی در صفحه ممکن است سخت باشد. برای جلوگیری از آن می توانید یک پیمایش بالا به طور دائمی ایجاد کرده در آن هر مورد به یک بخش صفحه متصل شود.

سرعت سایت : محتوای بزرگ همانند گالی های ویدیویی یا تصویری باعث کاهش سرعت سایت می گردد ، به ویژه برای سایت های پیشمایش اختلاف منظر که به جاوا اسکریپت و جی کوئری متکی هستند.

بدون پاورقی : با سایت های پیمایش بی نهایت ، ما یک پاورقی «چسبنده» را توصیه می‌کنیم تا قابلیت ناوبری را قربانی اینکار نکنید ، در غیر این صورت، کاربران ممکن است به دلیل عدم وجود پیمایش بیشتر در پایین صفحه گیج شوند.

جدای از مزیت و معایب ، اسکرول طولانی تکنیکی است که برای برخی از انواع سایت ها بیشتر از سایرین مناسب است. وب سایت های پیمایش طولانی تر و مناسب ترین گزینه برای محتوا هستند.

  • بخش قابل توجهی از ترافیک تلفن همراه را شامل می شود
  • شامل به روز رسانی های مکرر و محتوای جدید مخصوصا در وبلاگ می شود.
  • اطلاعات زیادی را برای درک مطلب به طور تکی ارائه می کند همانند اینفوگرافیک
  • حاوی رسانه های غنی نباشند زیرا تخلیه می تواند از نظر زمان بارگذاری ایجاد می نماید

سایت های رسانه های اجتماعی با محتوای ثابت و گسترده که توسط کاربران تولید می شوند با پیمایش اسکرول طولانی به خوبی عمل می کنند ( فیسبوک و توییتر چندین سال است که به این تکنیک محبوب دست یافتند). از سوی دیگر سایت های هدف گرا همانند تجارت الکترونیک که به ناوبری منسجم نیاز دارند و بیشتر به سمت طول صفحه محافظ کارانه تمایل دارند.

سایت Etsy یکی از سایت های میانه است. فروشگاهی اینترنتی برای معرفی محصولاتی که توسط مشتریان تولید شده اند. این سایت دارای این ویژگی هاست: پیمایش نامحدود و خاتمه با یک فراخوانی ” مطالب بیشتری را به من نشان بده”. بهتر است همانند اکثریت سایت هایی که از پیمایش های طولانی استفاده می کنند، شما این کار را انجام ندهید. اطمینان حاصل کنید که وب سایتتان با معیارهای که پیش تر توضیح دادیم، هارمونی دارد در غیر این صورت، ممکن است عملکردهای نادرستی را تجربه کنید!

 

بهترین شیوه های پیمایش

1-پیمایش های طولانی تر، تاثیرات مختلف و مکانیزم های مشابه در حوزه طراحی همچنان جدید هستند اما هنوز هم برخی از از خطاها و و آزمون های ابتدایی، تمارین اساسی بهتری را پیش روی طراحان گذاشته اند.  در این جا قصد داریم برخی از بهترین نکات ضروری برای پیمایش های روزانه را با شما به اشتراک بگذاریم:

2-هرگز از این نهراسید که پیمایش های کوتاه را جایگزین پیمایش های طولانی می کنید. خیلی بهتر است از صفحات اصلی با پیمایش های کوتاه و صفحات بعدی با پیمایش های طولانی استفاده کنید.

3-پیمایش های منسجم تر را مد نظر داشته باشید. همچون پیمایش هایی که توسط طرح های رایگان مورد استفاده قرار می گیرند. به این ترتیب، کاربران می توانند خیلی سریع تر به صفحات پیشین بازگشته  و یا از بخشی به بخش دیگر هدایت شوند.

4-پیمایش های مورد استفاده خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید تا هر فردی بتواند به اهمیت سرعت پیمایش پی ببرد. برخی از سایت ها شامل سوییچ های بسیار کوچک با ساختارهایی همچون” برای خواندن ادامه مطالب کلیک کنید” و یا ” شروع کنید” هستند که منجر به پیمایش سایت با فنون غیر عادی می شوند.

5-تمایز مشخصی بین کلیک های پیمایشی یا سایر دکمه های فراخوانی ایجاد کنید به گونه ای که وب سایتتان به تعامل مطلوب دست یابد.

6-تحقیقاتی در خصوص نحوه ایجاد تعامل کاربران با پیمایش ها انجام دهید. برای مثال در تحلیل های گوگل، می توانید گزینه ” In Page Analytics” را باز کنید تا ببینید چه تعداد افرادی این گزینه را تیک زده اند. بر اساس این اطلاعات و داده ها، می توانید در صورت لزوم به اجرای طرح مورد نیاز خود بپردازید.

7-زیاده روی نکنید. پیمایش طولانی به معنای پانصد صفحه بی وقفه نمی باشد. یک پیمایش طولانی مدت می تواند خیلی ساده تر از این ها باشد. داستان خود را بیان کرده و سپس متوقف کنید. به زور متوسل نشوید. برای نمونه، وب سایت Deca،  از پیمایش هایی با تنها چند صفحه استاندارد استفاده کرده است.

8-بر اهداف کاربرانتان تمرکز کرده و حتی بپذیرید که سایت هایی با پیمایش های نامحدود بی پایان نیستند. وقتی سایت هایی با پیمایش های طولانی طراحی می کنید، این را بدانید که کاربران هنوز هم نیازمند جهت گیری های شخص هستند.

9-ترفندهای بصری ویژه ای را اتخاذ کنید که منجر به جهت گیری کاربران در پیمایش های طولانی مدت می شوند. مانند آیکون های سمت چپ در وب سایت The Seven Types of Motorcycle Rider””.

پروسه پیمایش همچون یک شمشیر دو لبه است. بهتر است پیش از به کار بردن این فن همه فوت و فن های اجرای آن آشنا شوید.

قوانین جدید اسکرول در طراحی وب

طرح های فاقد صفحه در آینده

سایت هایی که به پیمایش های طولانی نیاز دارند، قرار نیست در هر مرحله ای کاربرد داشته باشند. با این که جریان های رو به کاهشی را در ابعاد مانیتورها و یا دستگاه های گوشی های هوشمند مشاهده می کنیم، کوچک بودن در این جا برای آینده قابل پیش بینی می باشد. مانیتورهای کوچک تر به پیمایش های بیشتری نیاز دارند. طرح تعاملی، اساس طراحی وب سایت با پیمایش های طولانی می باشد. چنانچه کاربران طالب تعامل بوده و از طرح های بصری و سرگرم کننده استفاده کنند، مطمئناً میزان پیمایش برای این دسته از کاربران مهم نخواهد بود و ممکن است آن را به خاطر نسپارند. لزومی ندارد خطوط صفحه را کاهش دهید. کمی خلاقیت و ابتکار به خرج دهید.

قوانین جدید اسکرول در طراحی وب

طراحی تعاملی پایه و اساس طراحی سایت با پیمایش طولانی است. اگر کاربران رابط کاربری را دوست داشته باشند و استفاده از آن را بصری و سرگرم کننده بدانند، دیگر اهمیتی به طول اسکرول نخواهند داشت (تا زمانی که به طرز فجیعی طولانی نباشد).

شما همیشه نیازی به کوتاه کردن خط ندارید ، فقط می توانید انتظار را بسیار سرگرم کننده تر کنید. اگر این مقاله مفید واقع شد می توانید آن را با دوستان تان به اشتراک بگذارید و سعی کرده ایم به صورت روان خدمات شما عرض کنیم که استفاده از اسکرول ها در سایت روز به روز در حال افزایش و مدرن تر شدن است.

قوانین جدید اسکرول در طراحی وب

 

نکات پایانی قوانین جدید اسکرول در طراحی وب:

اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت  طراحی سایت فروشگاهی  و  طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. همچنین صفحه خدمات طراحی سایت نیکداد را برای این کار نگاه کنید. شرکت نیکداد بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.

همچنین سئو سایت برای موتورهای جست و جو و  تبلیغات گوگل از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت نیکداد خدمات طراحی سایت تهران ،تبلیغات گوگل و سئوسایت را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد. به پایان مقاله قوانین جدید اسکرول در طراحی وب رسیده ایم که اگر هر سوالی در این زمینه داشتید آن را با ما مطرح نمایید. قوانین جدید اسکرول در طراحی وب

به این مقاله امتیاز دهید: 5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Nikdad.net وب‌سایت
عاشق یادگیری و آموزش هستم ، آموزش ها به صورت جامع و کامل می باشد و می توانید از این راه مهارت های تان را افزایش دهید. بنده 15 سال سابقه در حوزه وب دارم که در کنار وبلاگ نویسی در نیکداد به ارائه خدمات متنوع آن می پردازیم که اگر در این زمینه سوالی داشتید خوشحال میشم که با بنده مطرح سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =