طراحی سایت نیکداد با برترین کیفیت در ایران
جستجو
Close this search box.

مشاوره رایگان

09114617261

تجربه کاربری در طراحی وب چیست؟ | اهمیت UX در زمان طراحی سایت

تجربه کاربری در طراحی وب چیست؟
زمان مطالعه: 8 دقیقه

تجربه کاربری در طراحی وب یا UX در واقع احساسی است که کاربر در زمان تعامل با یک شرکت مخصوصا در زمینه وب سایت، برنامه تحت وب یا سایر فناوری های دیجیتالی احساس می کند.

 

طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری در طراحی وب یا UX مخفف User Experience همان فرآیندی است که تیم های طراحی برای ایجاد محصولات استفاده می کنند. در واقع تجربیات معنادار و مرتبطی را به کاربران ارائه می نماید. طراحی یو ایکس شامل طراحی کل فرآیند به دست آوردن و یکپارچه سازی محصول از جنبه های نام تجاری، طراحی و قابلیت استفاده و عملکرد را شامل می شود. تجربه کاربری در طراحی وب از اهمیت زیادی برخوردار است.

طراحی یک تجربه نه تنها شامل استفاده آسان از نرم افزار می شود. بلکه شامل طراحی تجربیات دیگر مرتبط با محصولات نیز می گردد. به عنوان مثال، کمپین بازاریابی، بسته بندی و پشتیبانی پس از فروش شامل آن است. مهم تر از همه طراحی UX با ارائه راه حل هایی مرتبط تمامی نیازها را برطرف می کند. از این گذشته هیچ کس از محصولی استفاده نخواهد کرد که هیچ هدفی ندارد.

طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

کاری که طراحان UX انجام می دهند فراتر از طراحی UI است

“طراحی تجربه کاربر” اغلب به جای عباراتی مانند “طراحی رابط کاربری” و “قابلیت استفاده” استفاده می شود. در حالی که طراحی کاربری UX و رابط کاربری UI جزو جنبه های مهم طراحی یو ایکس هستند. این دوتا زیر مجموعه همدیگر می باشند.

طراح UX به کل فرآیند به دست آوردن و یکپارچه سازی یک محصول شامل جنبه های برند تجاری و ساخت و استفاده می باشد. در واقع داستانی است که قبل از اینکه دستگاه حتی در دست کاربر باشد شروع می گردد.

در این طراحی باید به تمام مراحل یک محصول و خدمات فکر کنید. شامل مجموعه ای منسجم و یکپارچه از تجربیات است. از هداف اولیه تا بازتاب نهایی و از اولین استفاده تا کمک، خدمات و نگهداری را شامل می گردد.

 

– دان نورمن، مخترع اصطلاح “تجربه کاربری در طراحی وب”

محصولاتی که تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کنند (به عنوان مثال، آیفون) با توجه به مصرف یا استفاده محصول و کل فرآیند خرید، مالکیت و حتی عیب‌یابی آن طراحی می‌شوند. به طور مشابه، طراحان UX فقط بر ایجاد محصولات قابل استفاده تمرکز نمی کنند. آنها بر جنبه های دیگر تجربه کاربر مانند لذت، کارایی و سرگرمی تمرکز می کنند. در نتیجه، هیچ تعریف واحدی از تجربه کاربری خوب وجود ندارد. در عوض، یک تجربه کاربری خوب نیازهای کاربر خاص را در زمینه خاصی که از محصول استفاده می کند، برآورده می کند.

 

یک طراح UX سعی می کند به این سوال پاسخ دهد: “چگونه می توانیم تجربه تعامل با یک کامپیوتر، یک گوشی هوشمند، یک محصول یا یک سرویس را تا حد امکان بصری، روان و دلپذیر کنیم؟”

تجربه کاربری در طراحی وب چیست؟

تجربه کاربری در طراحی وب چیست؟

سازمان بین المللی استاندارد (ISO) تجربه کاربر را اینگونه تعریف می کند:

درک ها و پاسخ های هر فرد ناشی از استفاده از یک محصول و سیستم و خدمات می باشد.

می‌توانیم این تعریف را به دو بخش تقسیم کنیم:

  • برداشت ها و پاسخ های یک فرد
  • استفاده از یک محصول، سیستم یا خدمات.

در تجربه کاربر، طراحان کنترل زیادی بر روی درک و پاسخ های یک فرد ندارند. به عنوان مثال، آنها نمی توانند احساس کسی را کنترل کنند، انگشتان خود را حرکت دهند یا چشمان خود را در حین استفاده از یک محصول کنترل کنند. با این حال، طراحان می توانند نحوه رفتار و ظاهر محصول، سیستم یا خدمات را کنترل کنند

– بخش دوم تعریف.

شخصی نمی تواند یک تجربه کاربری طراحی کند فقط برای یک تجربه کاربری پیاده سازی شود. . به طور خاص، نمی توان یک تجربه حسی را طراحی کرد، بلکه فقط ویژگی های طراحی را ایجاد کرد که می تواند آن را تداعی کند.

– جف جانسون، استادیار گروه علوم کامپیوتر دانشگاه سانفرانسیسکو

ساده ترین راه برای فکر کردن به طراحی تجربه کاربری، فعل و اسم است. یک طراح UX (فعل) – ایده‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، تغییرات – چیزهایی که بر تجربه کاربر تأثیر می‌گذارند (اسم) – ادراک و پاسخ‌ها به یک سیستم یا سرویس را طراحی می‌کند.

 

تجربه کاربری مربوط به افراد است نه طراحی

تجربه کاربری در طراحی وب نشان می دهد که افراد در زمان گشت و گذار در یک سایت، استفاده از یک برنامه موبایل یا تعامل با محصول و خدمات دیجیتالی شرکت چه احساسی دارند. عناصر زیادی همانند رابط کاربری، قابلیت استفاده و تحقیقات کاربر، به طراحی برای تجربه‌های کاربری استثنایی کمک می‌کنند. با این حال طراحی تجربه کاربری برابر با تجربیات یک شخص نیست. در واقع UX چیزی است که مردم از آن تجربه کسب می کنند. عناصر جداگانه ای که متخصصان یو اکس را گرد هم می آورند تا بر تجربه تاثیر بگذارند. بهینه سازی و اصلاح عناصر طراحی می تواند تا حد زیادی بر احساس کاربر نهایی تاثیر بگذارد. همیشه مواردی وجود دارند که از کنترل طراح خارج هستند.

 

اهمیت UX در زمان طراحی سایت

امروزه تأکید زیادی بر طراحی کاربر محور، توصیف و توجیه اهمیت طراحی و افزایش تجربه کاربری می شود. به دلیل اینکه با نیازهای کاربر سروکار دارد و همه باید از سایت ما راضی باشند بنابراین همیشه باید از UX استفاده کنیم.

قبلا مخصوصا در زمان های قدیم تر ما وب سایت ها را متفاوت تر می ساختیم. قبل از اینکه مشتریان ما ارزش طراحی کاربر محور را درک کنند و فقط بر اساس دو چیز تصمیمات طراحی انجام می گرفت: آنچه که فکر می کردیم عالی بود و آنچه مشتری می خواست ببیند.

ما بر اساس آنچه که فکر می کردیم سایت کارامد است و تعامل ایجاد می کردیم. برای خودمان طراحی می کردیم. تمرکز بر روی زیبایی شناسی و برند بود. بدون اینکه فکری به حال افرادی که از سایت بازدید می کنند و چه احساسی نسبت به آن دارند. هیچ علمی پشت کاری که انجام می دادیم وجود نداشت. ما اینکار را انجام دادیم زیرا نتایج خوب به نظر می رسید.، زیرا اینکار خلاقانه بود و دقیقا همان چیزی بود که مشتریان می خواستند.

اهمیت UX در زمان طراحی سایت

اهمیت UX در زمان طراحی وب سایت ها

اما در دهه های اخیر شاهد دگرگونی وب سایت بوده ایم. همه چیز فراگیرتر شده است. دنیای وب سایت تقریبا از سال 2008 حداقل 1.5 میلیارد کاربر در دنیا داشته است. وب سایت ها آنقدر پیچیده و غنی شده اند که برای موثر بودن باید به فکر طراحی های تجربه کاربری عالی باشید.

همچنین کاربران به روش های فزاینده ای به وب سایت ها دسترسی دارند. شامل دستگاه های موبایل، تبلت، انواع مرورگرهای مختلف و انواع اتصالات اینترنتی

تجربه کاربری در طراحی وب

از اهمیت دسترسی آگاه شده ایم. دسترسی همگانی به محصولات مبتنی بر وب سایت ما، نه تنها برای کسانی که دارای الزامات خاص هستند نظیر صفحه خوان ها و دستگاه های ورودی غیر سنتی و کسانی که اتصالات با دستگاه های تلفن همراه قدیمی و غیره دارند.

با همه این تغییرات گسترده، وب سایت هایی که به طور مداوم برجسته شده اند، آنهایی بودند که استفاده از آنها لذت بخش بود. عامل محرک نحوه ساخت وب‌سایت‌ها امروزه به تجربه‌ای تبدیل شده است که می‌خواهیم به افرادی که از وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند بدهیم.

 

 

چه موقعیت هایی از طراحی UX سود می برد؟

گفتن اینکه تمام سیستم های وب از ارزیابی و طراحی جامع تجربه کاربر سود می برند، آسان است. اگر اصلاً به طراحی کاربر محور اهمیت می دهید، مخالفت با آن سخت است. اما ما در یک دنیای کامل زندگی نمی کنیم و منابع نامحدودی نداریم. بنابراین، ما باید حوزه‌هایی را که بیشترین سود را از طراحی UX و طراحان UX می‌برند، اولویت‌بندی و شناسایی کنیم.

 

جنبه های تجربه کاربری

تجربه کاربری در طراحی وب باعث خوشحالی کاربر نهایی می شود. یعنی قبل از طراحی UX، شرکت ها باید درک روشنی از نیازها و اولویت های کاربران خود را داشته باشند. تحقیقات عمیق کاربر به طراحان UX اجازه می دهد تا در مورد عملکرد و ارزش هر جنبه از آن تصمیم بگیرند.

جنبه های تجربه کاربری

هفت عنصر هدایت طراحی تجربه عالی و آزمایش و تحقیق و اندازه گیری اثربخش

مفید: هر سایت خدماتی همانند موجودی حساب و پرداخت قبض ارائه می دهد.

قابل استفاده: زمانی که موجودی حسابتان را مشاهده می کنید، اطلاعات دقیق و قابل جستجو هستند تا بتوانید واریزها و برداشت های اخیر را بررسی کنید. به عبارت دیگر، آن طور که شما انتظار دارید کار می کند.

مطلوب: رابط کاربری مدیریت امور مالی را برای شما آسان تر از بازدید از یک شعبه می کند.

قابل دسترس: وب سایت نیازهای دسترسی مانند اختلال بینایی یا سایر ناتوانی ها را در نظر می گیرد.

معتبر: سایت دارای دسترسی ایمن و همچنین ویژگی های امنیتی اضافی است، مانند خروج خودکار پس از پایان جلسه.

یافتنی: هنگامی که یک کارت اعتباری جدید می خواهید، یافتن پیشنهادات موجود و درخواست آنلاین آسان است.

با ارزش: ویژگی های سلف سرویس در وب سایت هزینه های مرکز پشتیبانی را کاهش می دهد و رضایت مشتری را بهبود می بخشد و آن را به تجربه ای ارزشمند برای مشتریان و همچنین سرمایه گذاری خوبی برای کسب و کار تبدیل می کند.

تجربه کاربری در طراحی وب

کسب‌وکارها باید مراقب باشند هنگام بررسی تجربه کاربر، «ارزشمند» را با «محصول» یا «نوآورانه» اشتباه نگیرند. ظاهر یک سایت همه بخش های تجربه کاربر را در بر نمی گیرد و گاهی اوقات یک راه حل ساده بهترین راه حل است. یک سایت می تواند زیبا و مدرن باشد، اما اگر به طور غیرضروری پیچیده باشد (یعنی اگر قابلیت استفاده ضعیفی داشته باشد، همچنان تجربه کاربری کلی ضعیفی دارد).

 

 

تلفیق تجربه کاربری در طراحی وب و تجربه مشتری

تجربه مشتری و تجربه کاربری را می توان به عنوان رویکردهای متفاوتی برای یک سوال در نظر گرفت: چگونه مشتریان را خوشحال کنیم؟ متخصصان تجربه کاربری بیشتر وقت خود را صرف هدایت فرآیند طراحی تجربیات می کنند، در حالی که متخصصان تجربه مشتری بر تصور کلی مشتری از تمام تعاملاتش با یک شرکت تمرکز می کنند. با این حال، این دو نقش در شرکت‌ها حذف می‌شوند. با متحد کردن تجربه کاربر و تجربه مشتری، شرکت ها می توانند یک حلقه بازخورد ایجاد کنند که نیازهای مشتری و نیازهای تجاری را متعادل می کند.

داشتن یک تجربه کاربری خوب تضمین می کند که شرکت شما بازده سرمایه گذاری خود را دریافت می کند. این تضمین می کند که تمام پولی که در وب سایت می گذارید ارزش قابل اندازه گیری برای کسب و کار شما ایجاد می کند. تجربه کاربری در طراحی وب برای کاربران و مشتریان بسیار حائز اهمیت است.

مزایای کلیدی تجربه کاربری در طراحی وب

مزایای کلیدی تجربه کاربری در طراحی وب

تجربه کاربری در طراحی وب از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل شرکت ها برای مشتری محور شدن فرآیندهای خود از سرمایه گذاری بر روی تجربه کاربری در طراحی وب استفاده می کنند.

برخی از مهم ترین مزیت های تجربه کاربری در طراحی وب:

– درک بهتر کاربران و نحوه تعامل آنها با شرکت شما.
–  ایجاد وفاداری طولانی مدت مشتری با اصلاح مداوم تجربه محصولات و خدمات دیجیتال.
–  یک متدولوژی محکم برای طراحی نوع تجربه کاربری که یک برند ارائه می دهد.
–  برای هر کسب‌وکاری که در مسیر تحول دیجیتال قرار می‌گیرد، سرمایه‌گذاری بر روی تجربه کاربر کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که پیشنهادات دیجیتال به خوبی توسط مشتریان جدید و فعلی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

 

 

نکات پایانی

اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. همچنین صفحه خدمات طراحی سایت نیکداد را برای این کار نگاه کنید. شرکت Nikdad بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند. همچنین سئو سایت برای موتورهای جست و جو و تبلیغات گوگل از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. نیکداد خدمات طراحی سایت تهران ،تبلیغات گوگل و سئوسایت را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد.

به این مقاله امتیاز دهید: 5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Nikdad.net وب‌سایت
عاشق یادگیری و آموزش هستم ، آموزش ها به صورت جامع و کامل می باشد و می توانید از این راه مهارت های تان را افزایش دهید. بنده 15 سال سابقه در حوزه وب دارم که در کنار وبلاگ نویسی در نیکداد به ارائه خدمات متنوع آن می پردازیم که اگر در این زمینه سوالی داشتید خوشحال میشم که با بنده مطرح سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 6 =