طراحی سایت نیکداد با برترین کیفیت در ایران
جستجو
Close this search box.

مشاوره رایگان

09114617261

شاخص های کلیدی عملکرد در سئو

شاخص های کلیدی عملکرد در سئو
زمان مطالعه: 10 دقیقه

شاخص های کلیدی یا KPI برای سئو: سنجش موفقیت سئو

اندازه گیری نتایج شما جزء مهمی از هر کمپین سئو است. متغیرهای زیادی در کمپین سئو وجود دارد، بنابراین کمپین های موفق به یک سیستم کنترلی تکیه می کنند تا اطمینان حاصل شود که کار انجام شده نتیجه می دهد. شاخص های کلیدی عملکرد در سئو KPI به عنوان این سیستم کنترل عمل می کند و به شما امکان می دهد آنچه را که کار می کنید را شناسایی نمایید. این در واقع یک سیستم هشدار اولیه در سئو را ارائه می دهد.

شاخص های کلیدی عملکرد در سئو یا KPIها در واقع برای نشان دادن موفقیت شما در بهینه سازی موتورهای جستجوگر است و در این زمینه می توانید برای رتبه بندی کلمات از ابزارهایی نظیر Moz یا Majestic SEO استفاده کنید، معمولا به مشتریانی که خدمات ارائه می دهید می خواهند بدانند که فروش و بازدیدکننده ها به چه صورت است. همچنین بهبود موقعیت ها و افزایش Domain Authority بسیار حائز اهمیت است.

در این مطلب سعی کرده ایم به نحوه استفاده از KPI برای موفقیت در سئو و نتایج کمپین ها بپردازیم. البته مهمتر از هم اینها ما سعی کرده ایم نشان دهیم که چگونه از یک KPI استفاده کنید تا ارزش کمپین های سئو را که برای مشتریان خود انجام می دهید بهتر نشان دهید. اگر به دنبال بهبود نتایج، گزارش دهی و حفظ مشتری هستید، در ادامه همراه مجموعه نیکداد در مقاله شاخص های کلیدی عملکرد در سئو باشید.

 

اهداف شاخص های کلیدی عملکرد در سئو

برای اندازه گیری دقیق موفقیت در seo ، باید بدانیم که به چه چیزی می خواهیم دست یابیم و مراحل مختلف لازم برای انجام این کار را لازم داریم. اگر از یک متدولوژی ساختاریافته برای ایجاد یک طرح بازاریابی دیجیتال پیروی کرده باشیم، آنگاه اهداف خاصی را برای کسب و کار و بازاریابی تان مشخص خواهید کرد. KPIهای اندازه گیری ما باید با این اهداف ترسیم شوند و به ما این قابلیت را می دهند که به وضوح نشان دهیم که چگونه فعالیت هایی که در کمپین سئو انجام می دهیم به ما کمک می کند تا به سمت اهداف تجاری حرکت نماییم.

اگر مشتری به شما مراجعه می کند و از شما بخواهد که برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی شود، پس باید عمیق تر جستجو کنید. باید بپرسید چرا؟ چرا می خواهید برای آن کلمه کلیدی رتبه بندی کنید؟ فکر می کنید اینکار چه اقدامی برای کسب و کارتان انجام می دهد؟ شما می خواهید یک درک استراتژیکی از اینکه چرا مشتری ترافیک مرتبط بیشتری از موتور جستجو می خواهد ایجاد نماید و اهداف واقعی کسب و کارها را درک کنید.

زمانی که اهداف واقعی مشتری در پس رتبه بندی یک کلمه کلیدی را مشخص و درک کرده اید، می توانید ارزش بیشتر و خدمات بهتری ارائه دهید. مهم تر از همه، می توانید اهداف شاخص های کلیدی عملکرد در سئو KPI ها را به این اهداف تجاری مرتبط نمایید و به شما قابلیت می ده د که به زبانی صحبت کنید که تصمیم گیرنده ها می توانند آن را بفهمند. رتبه بندی کلمات کلیدی عالی است. اما افزایش درصد قابل مشاهده در فروش ناشی از سئو یا کاهش هزینه به ازای هر سر نخ برای سئو در مقابل PPC، ارزش ارگانیک و کاری که شما انجام می دهید را بهتر نشان می دهد.

به زبان ساده، KPIها بافت پیوندی بین اهداف/اهداف کسب و کار و سئو است که شما انجام می دهید.

شاخص های کلیدی عملکرد در سئو

اهداف شاخص های کلیدی عملکرد در سئو

 

تجزیه و تحلیل وقفه ها:

حالا مهم است که بدانید ما حالا داده ها و اطلاعات زیادی داریم، به وضوح ارزش زیادی در نرم افزار تجزیه و تحلیل همانند Google Analytics وجود دارد، اما توضیح نرخ پرش و فرکانس به برد اغلب منجر به خیره شدن و عدم درگیری می شود.

تصمیم گیرندگان به چیزی نیاز دارند که بتوانند این داده ها را درک کنند: داده کمتر، وضوح بیشتر. در حالی که سئوکار یا تحلیلگر می‌تواند در این موارد غرق شود، باید روی اطلاعات کلیدی تمرکز داشته باشد که کسب و کار بتواند از آنها برای اعتبار سنجی هزینه ها و تصمیم گیری های بهتر در مورد بودجه های بازاریابی استفاده کند و گزارش شما باید با این داده ها پیش رود.

در واقع اگر شما مشتری خودتان را گیج کنید می توانید مشتری تان را از دست بدهید.

 

شاخص های کلیدی عملکرد در سئو برای شرکت و سازمان ها:

برای یک سازمان و شرکت، اهمیت شاخص کلیدی یا KPI در درجه اول این است که اطمینان حاصل شود کاری که انجام می دهید، شماره گیری را برای مشتری شما جابه جا می کند. سئو در حال حاضر بسیار پیچیده است و آنچه برای یک کسب و کار مناسب است، ممکن است برای کسب و کارهای دیگر کارساز نباشد.

ما باید همه متغیرها را در نظر بگیریم و نتایج هر تاکتیکی را اجرا کنید و به دقت اندازه گیری نماییم. تصور نکنید که به دلیل اینکه نوع خاصی از لینک برای یک کار انجام می شود و باید برای کارهای بعدی نیز ارائه شود.

در صورت عدم ارائه کمپین سئو، شاخص های کلیدی عملکرد در سئو باید یک سیستم هشدار اولیه را در اختیارتان قرار دهند. اگر نتایج مورد انتظار را نمی بینید، باید غرق شوید و دلیل آن را درک کنید. همیشه بهتر است با یک مشتری تماس بگیرید و به او بگویید که همه چیز آنطور که می خواهید پیش نمی رود و در حال بررسی چرایی آن هستید، تا اینکه شش ماه در یک پروژه مشغول شوید. اغلب اوقات، ما با مشکلات و جریمه های تاریخی روبرو می شویم که ممکن است مانع کار ما شود.

KPI ها سیستم هشدار اولیه ای در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید مسائل بالقوه ای را شناسایی کرده و استراتژی هایی را برای حل آنها تعیین کنید. از KPIها به صورت داخلی برای اندازه گیری، بررسی و اصلاح رویکرد خود در صورت نیاز استفاده کنید.

شاخص های کلیدی عملکرد در سئو برای کسب و کارها

 

شاخص های کلیدی عملکرد در سئو برای کسب و کارها

از منظر گزارش دهی و حفظ مشتری، شما باید بتوانید دقیقاً دلیل اهمیت یک تاکتیک خاص مانند ارسال پست در وبلاگ یا روابط عمومی دیجیتال را به وضوح بیان کنید. رتبه بندی کافی نیست. رتبه بندی مستقیماً با کسب و کار بیشتر برابری نمی کند. ما باید بافت همبند بیشتری اضافه کنیم تا گزارش های مان را به وضوح با اهداف اعلام شده کسب و کاری که در حال خدمت هستیم مرتبط نماییم. ما باید بتوانیم واضح نشان دهیم که یک تاکتیک معین باعث بهبود سود مشتریان ما و سوق دادن آنها به سمت اهداف استراتژیکی می شود.

افزایش سرنخ، افزایش فروش، درگیری بازدیدکنندگان بیشتر، بهبود هزینه های خرید، گزینه های زیادی در اینجا برای نشان دادن ارزش واقعی کارتان وجود دارد. مطمئن شوید که این موضوع را به وضوح از طریق KPIهای SEO که با اهداف کسب و کار نگاشت شده اند، به اشتراک می گذارید.

 

 

دسته بندی شاخص های کلیدی عملکرد در سئو شما:

برای کمک به ارتباط معیارهای کلیدی عملکرد سئو، باید نحوه طبقه بندی kpi ها را در نظر بگیرید. اهداف راه اندازی محصول جدید به طور قابل توجهی با اهداف کسب و کاری که سعی در فروش بیشتر به مشتریان فعلی دارد، متفاوت است.

اگر شما یک کسب و کار محلی هستید، کمپین سئوی شما ممکن است به گونه ای طراحی شده باشد که بازدیدکنندگان بیشتری برای فروشگاه تان ایجاد کند. اگر یک کسب و کار خدماتی هستید، ممکن است به دنبال افزایش مشتری باشید. یک محصول جدید ممکن است به دنبال افزایش آگاهی و ایجاد لیست ایمیل باشد. مطمئن شوید که شاخص های کلیدی عملکرد سئو را به گونه ای دسته بندی کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید که بیشترین منطق را برای مشتری شما داشته باشد.

متوجه شده ایم که کانال بازاریابی کلاسیک امکان دسته بندی آسان اهداف و شاخص های سئو را فراهم می کند.

آگاهی: برای محصول یا خدمات خود مخاطب ایجاد کنید.
تعامل: تعامل با محصول یا خدمات تان را افزایش دهید.
تبدیل: فروش و پیشروی را افزایش دهید.

اهداف خاص کمپین سئو و فرآیند فروش شما اغلب موارد مهم را در اینجا دیکته می کنند. همچنین ممکن است یک کراس اوور وجود داشته باشد. آیا ایجاد فالوورهای شبکه اجتماعی یا ثبت نام از طریق ایمیل ها باعث تعامل یا حفظ آن می شود؟ این سئوالات را بپرسید و اهداف گزارش دهی تان را روش کنید.

از مشتری تان بپرسید که چه چیزی مهم است و مطمئن شوید که چگونه کمپین سئوی تان این هدف ها را با KPIهای طبقه بندی شده مشخص و واضح نشان می دهد.

اندازه،کیفیت، ارزش و هزینه VQVC:

اندازه،کیفیت، ارزش و هزینه VQVC:

یکی دیگر از روش های مفید برای دسته بندی شاخص های کلیدی عملکرد در سئو ، مدل «اندازه،کیفیت، ارزش و هزینه» است. این به شما کمک می کند بر روی 4 معیاری که ارزش واقعی در کمپین سئوی شما دارند، تمرکز کنید.

اندازه: بازدیدکنندگان منحصر به فرد، بازدیدها، بازدید از صفحه و غیره
کیفیت: نرخ پیشروی، مدت زمان بازدید، صفحات در هر بازدید
ارزش: ارزش مالی بازدید/پیشروی/تبدیل چقدر است؟
هزینه: به دست آوردن پیشروی یا فروش از سئو چقدر هزینه دارد؟

این موارد همه روش های عالی برای کسانی است که به دنبال موفقیت در سئو هستند، باید یک برنامه داشته باشید و ببینید که چه چیزی بهترین وجه با نیازهای گزارش و تجزیه و تحلیل شما مطابقت دارد.

 

 

KPIها و شاخص های کلیدی عملکرد در سئو

اگر بخواهیم به طور مستقیم صحبت کنیم: اندازه گیری موثر نتایج سئو و بازاریابی دیجیتالی یک چالش بزرگ است. اغلب ما اطلاعات و داده های زیادی در این زمینه داریم که با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics می تواند گیج کننده باشد. این ابزارها باید برای اهداف خاص کسب و کار سفارشی شوند، این باید با مشاهده نتایج مورد نظر و اتصال آنها به استراتژی سئوتان با KPIهایی که مشتری می تواند درک کند، انجام شود.

KPIهایی که ما در پروژه‌های سئو در شرکت استفاده می کنیم، به گونه ای ساخته شده اند که فراتر از ردیابی صرفاً رتبه‌بندی برای مجموعه محدودی از کلمات کلیدی باشد. در عوض، ما به تأثیر ترافیک ارگانیک (آگاهی)، ارتباط ترافیک (تعامل) و کیفیت کلی نگاه می کنیم، و اینکه چقدر احتمال دارد که این ترافیک منجر به فروش، پیشروی و تبدیل هر نوعی شود.

همچنین می خواهیم به خروجی کمپین های شما در دنیای واقعی نگاه کنیم، اغلب محتوایی است که بر افزایش دامنه موضوعی ایجاد می شود و لینک هایی که برای افزایش اعتبار و ترافیک ارجاع مربوطه ایجاد می شوند. آخرین اما نه کم اهمیت، ما به معیارهای سئو سنتی که توسط ابزارهایی مانند Moz و Majestic SEO ارائه می شود نگاه می کنیم.

این یک الگو نیست و باید بر اساس شغل و اهداف خاص مشتریان تان سفارشی شود، اما این باید 90 درصد شما را به سمت بهبود عملکردهای کلیدی سئو و گزارش دهی سوق دهد.

معیارهای سئو

معیارهای سئو

اینها شامل شاخص های کلیدی عملکرد در سئو هستند که می توانیم برای سنجش پیشرفت از آنها بهره مند شویم. اغلب اینها باید با ارزش های رقیب مقایسه شوند تا زمینه واقعی فراهم شود. به طور معمول افزایش اعتماد و اعتبار درک شده سایت شما با افزایش رتبه عبارات جستجوی اصلی شما و میزان ترافیک ارگانیک دریافتی مرتبط است.

این معیارها مهم هستند اما به زبان کسب و کار صحبت نمی کنند، بنابراین اولویت بندی آنها در گزارش های شما به درک مشتری از سئو بستگی دارد(البته شما همیشه باید به دنبال بهبود آن باشید).

– رتبه برای کلیدواژه های تبدیل کننده اصلی (محلی/ارگانیک)
– رتبه برای کلمات کلیدی معیار ثانویه (محلی/ارگانیک)
– Majestic Citation Flow
– Majestic Trust Flow
– Majestic Trust & Citation Balance
– Moz Domain Authority
– Moz Page Authority
– امتیاز اسپم Moz
– KPIهای سئو در دنیای واقعی

در اینجا می خواهیم ببینیم که کاری که انجام می دهیم چگونه روی کل سایت تأثیر می‌گذارد. آیا ترافیک بیشتری دریافت می کنیم؟ آیا صفحات بیشتری دریافت می کنیم که به طور کلی ترافیک ایجاد می کنند، بنابراین دامنه موضوعی ما افزایش می یابد؟ آیا ما شاهد افزایش ترافیک جستجوی مارک‌ها به دلیل افزایش قرار گرفتن در معرض دید هستیم؟ باید معیارها را در نظر داشته باشیم که این معیارها شامل:

– افزایش ترافیک ارگانیک
– افزایش تعداد صفحاتی در سایت که ترافیک ایجاد می کنند
– افزایش ترافیک جستجوی بدون مارک
– درصد افزایش در تبدیل های آلی
– درصد افزایش ترافیک از مناطق جغرافیایی خاص
– ارگانیک Impressions (کنسول جستجو)
– نرخ کلیک ارگانیک (CTR) (کنسول جستجو)
– ترافیک ارجاعی

یک کمپین سئو قوی می تواند بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد،فراتر از ایجاد ترافیک ارگانیک بیشتر. اگر لینک ها بخش مهمی از استراتژی شما هستند، با قرار گرفتن در معرض این می تواند ترافیک بازگشتی را با کیفیت بالا افزایش دهد، بنابراین عاقلانه است که ارزش اضافی را در اینجا نشان دهید. این نشان می دهد که چگونه استراتژی‌های سئوی شما مزایای بازاریابی متعددی دارد، و اغلب ترافیک ارجاع ثابت می‌تواند با نرخ بهتری نسبت به ترافیک جستجوی ارگانیک تبدیل شود.

– درصد افزایش ترافیک ارجاع
– درصد افزایش در تبدیل ارجاع
– درصد افزایش در معیارهای تعامل (جهش، صفحات، زمان)
– تاثیر برند

شاخص های کلیدی عملکرد در سئو

درک استراتژیک باعث ایجاد اعتماد می شود

درک استراتژیک باعث ایجاد اعتماد می شود

همه ما به دنبال مشتریان طولانی مدت هستیم و می خواهید کارهای بزرگی را برای آنها انجام دهیم با این حال، همیشه شرکت دیگری وجود خواهد داشت که سئو را به عنوان یک سرویس ساده ارائه دهد. می دانید که کاری که انجام می دهید، ارزش واقعی فراتر از جابجایی های ساده ی نتایج جستجو به بالا و پایین صفحه است.

ممکن است مشتری شما متوجه نشود که اینکار چقدر می تواند ارزشمند باشد. شما با داشتن یک استراتژی واضح که با KPIهایی که مشتری می تواند آن را درک کند، با اهداف تجاری ترسیم شده است، این مشکل را حل می کنید.

در مقاله شاخص های کلیدی عملکرد در سئو و استراتژیکی موارد زیر را داریم:

استراتژی: برای کاهش هزینه های PPC، آگاهی، تولید سرنخ و پرس و جوهای تجاری را از طریق سئو بیشتر کنید.
هدف مشتری: بازگشت 200 درصدی هزینه بازاریابی (در مقابل 150 درصد بازدهی PPC).
KPIهای اولیه: هزینه هر خرید، ثبت نام در لیست ایمیل، ثبت نام اجتماعی.

البته ما درباره تمام معیارهای بی شمار در سئو که در بالا توضیح داده ایم، گزارش می دهیم اما می خواهیم به وضوح نقاط بین اهداف مشتری و استارتژی های سئو شما را با شاخص های کلیدی عملکرد در سئو بررسی کنیم و مرتبط بدانیم. اگر بتوانید به این نقطه برسید، گزارش ارزش استراتژیک واقعی دارد، به شما کمک می‌کند کار بهتری انجام دهید و به مشتری کمک می‌کند تا ارزش واقعی اجزای تاکتیکی گیج‌کننده یک کمپین سئو را درک کند.

این به شما کمک می کند تا از یک تامین کننده ساده سئو به یک شریک استراتژیک تبدیل شوید و به وضوح بر ارزشی که ارائه می کنید تأکید می کند. در پایان نیکداد دوست دارد که نظرات شما مشتریان عزیز را درباره شاخص های کلیدی عملکرد در سئو بداند پس همین حالا می توانید نظرات تان را کامنت نمایید.

 

نکات پایانی

به پایان مقاله شاخص های کلیدی عملکرد در سئو رسیده ایم اگر دوست دارید که برای شرکت تان اقدام به طراحی سایت نمایید ابتدا مقالات مرتبط با این موضوع شامل تفاوت لینک فالو و نوفالو  و سئو تکنیکال چیست؟ را مطالعه نمایید. به بخش خدمات طراحی سایت نیکداد نگاهی بیندازید که شامل تبلیغات گوگل و سئو و بهینه سازی و طراحی سایت اختصاصی است. شما در بخش خرید بک لینک و خرید رپورتاژ می توانید به فکر بهبود سئوی سایت تان باشید. در پایان شاخص های کلیدی عملکرد در سئو شما با تمامی kpiها و شاخص های آن آشنا شده اید.

 

به این مقاله امتیاز دهید: 5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Nikdad.net وب‌سایت
عاشق یادگیری و آموزش هستم ، آموزش ها به صورت جامع و کامل می باشد و می توانید از این راه مهارت های تان را افزایش دهید. بنده 15 سال سابقه در حوزه وب دارم که در کنار وبلاگ نویسی در نیکداد به ارائه خدمات متنوع آن می پردازیم که اگر در این زمینه سوالی داشتید خوشحال میشم که با بنده مطرح سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =