طراحی سایت نیکداد با برترین کیفیت در ایران
Search
Close this search box.

مشاوره رایگان

09114617261

تفاوت طراح وب در مقابل توسعه دهنده وب چیست؟

طراح وب در مقابل توسعه دهنده وب در نیکداد وب
زمان مطالعه: 11 دقیقه

تفاوت طراح وب در مقابل توسعه دهنده وب چیست؟

طراح وب یک گرافیست بوده که مسئولیت طراحی چیدمان ، قابلیت های استفاده و رابط ظاهری و بصری یک سایت را برعهده دارد. توسعه دهنده وب کسی است که ساختار اصلی یک وب سایت را ساخته و حفظ می کند. یک طراح وب موفق باید دارای مجموعه ای از مهارت های خلاقانه و گرافیکی و فنی باشد. یک توسعه دهنده وب وظیفه دارد تا تبدیل طراحی یک سایت را به یک وبسایت کاربردی با استفاده از زبان های کدنویسی نظیر HTML، JavaScript، PHP و Python انجام دهد.

اگر شما خودتان را به عنوان یک طراح یا توسعه دهنده وب سایت در نظر دارید ، باید به درک عمیقی از نقش های مختلف و مهارت های مورد نیاز برسید. باید عوامی همانند میانگین دستمزد، فرصت های رشد شغلی و انواع مختلف طراحان و توسعه دهندگان وب را در نظر بگیرید. در این مقاله سعی کرده ایم که شما را با نقش یک طراح وب در مقابل یک توسعه دهنده وب سایت بیشتر آشنا نمایید و کمک می کنیم که چگونه بتوانید از بین این دو مسیر یکی را انتخاب نمایید.

 

فرق طراح سایت با برنامه نویس

 

فهرست مطالب

نقش یک طراح وب
انواع طراحان وب
مجموعه مهارت هایی که طراحان وب نیاز دارند
نقش یک توسعه دهنده وب
انواع توسعه دهندگان وب
مجموعه مهارت هایی که توسعه دهندگان وب نیاز دارند
طراح وب در مقابل توسعه دهنده وب: تفاوت آنها چیست؟
نکاتی برای انتخاب مسیر شغلی مناسب برای شما
نتیجه گیری

 

نقش یک طراح وب

طراحان وب سایت مجموعه ای از وظایف و مسئولیت ها را برعهده دارند. با این حال ، نقش یک طراح حول محور طرح بندی و جنبه های بصری یک سایت می چرخد. هدف آنها این بوده که اطمینان حاصل کنند که وبسایت ها از لحاظ بصری دلپذیر و کاربرپسند باشد و بازدید کنندگان را تشویق کنند تا زمانی که ممکن است در وبسایت بمانند. علاوه بر چارچوب های کلی و ساختار چیدمان ، باید به گونه ای طراحی انجام بگیرد که به خوبی در دستگاه های مختلف ترجمه شود و دارای عناصر تبدیل کننده قوی باشد.

طراحان وب سایت باید از آخرین روندهای طراحی مطلع باشند و استانداردها و شیوه ها را رعایت نمایند. آنها اغلب با تصاویر برند ، پالت های رنگی ، فونت ها و غیره سروکار دارند ، بسیاری حتی یک راهنمای سبک طراحی سایت ایجاد نموده تا اطمینان حاصل کنند که هر سایت یکنواخت به نظر می رسد : تعداد انگشت شماری از اسناد و منابع کلیدی دیگر وجود دارد که طراحان وظیفه ایجاد، مدیریت و نظارت بر آنها را بر عهده دارند.

این موارد شامل :

قراردادهای طراحی وب سایت
خلاصه وب سایت
پرسشنامه طراحی سایت
پیشنهادات وب سایت

همچنین باید تحقیق و آزمایش زیاد در کار انجام بگیرد و باید سایت ها طوری طراحی شوند که انتظارات کاربران و مشخصات مشتری را برآورده نمایند. علاوه بر این، یک طراح وب باید در نظر بگیرد که چگونه طراحی آنها بر کدنویسی وب سایت تأثیر می گذارد. طراح وب سایت یک ساختار اولیه از سایت را ایجاد نموده  که توسعه دهندگان سپس با کدگذاری سایت آن را به صورت زنده پیاده سازی می نمایند. کار طراحان وب شامل برخی از خدمات راه اندازی بوده که به ایجاد محتوا و به روز رسانی ، خدمات نگهداری و نظارت و بررسی بر روی عملکرد می باشد.

 

طراحی وب سایت

 

انواع طراحی وب

طراحان وب شامل انواع مختلفی است که هر کدام بر روی نوع خاصی از کار تمرکز می کنند.

تجربه کاربری (UX)
رابط کاربری (UI)
دیداری

به منظور تصمیم گیری در مورد اینکه کدام بخش طراحی وب برای شما مناسب است، بیایید عمیق تر به این نقش ها بپردازیم.

طراحان UX

طراحی ux به شما کمک می کند تا مطمئن شوید ساختار وب سایت به گونه ای است که بازدیدکنندگان را درگیر خودش کند یا تجربه مثبتی می تواند ارائه دهد. نقش آنها ایجاد طرح های انسان محور بوده که بر اساس تصمیمات داده محور انجام میگیرد. شامل انجام تحقیقات و آزمایش های زیادی برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات است که برای اطلاع از انتخاب های نهایی طراحی از یو ایکس استفاده می شود.

طراحان رابط کاربری UI

طراحی رابط کاربری یا یو آی که نقش مهمی در طراحی سایت دارد. طراحان علاوه بر تجربه ای که ارائه می دهند ، تعاملات را نیز در اولویت قرار می دهند. به طور خاص، نقش آنها افزایش استفاده از یک سایت و قابلیت های آنها و همچنین بهینه سازی به گونه ای که باعث تشویق افراد می شود که از سایت شما بازدید نمایند.

طراحان بصری

طراحی دیداری یا بصری که با چیدمان و عناصر بصری یک وبسایت سروکار دارد. این کار جنبه های خاصی از طراحی UX و UI را با هم ترکیب می کند. وظیفه یک طراح بصری این است که مطمئن شود رابط کاربری هم از لحاظ زیبایی شناسی و استفاده آسان کاملا دلپذیر و کاربرپسند باشد. اکثر طراحان وب سایت برای کارهای خود از نرم افزارهایی نظیر Adobe Photoshop استفاده می کنند ، همچنین ممکن است از منابع عکاسی استوک و ابزارهای بهینه سازی و فشرده سازی تصاویر نیز بهره بگیرند. بهره گیری از CMS هایی نظیر وردپرس و پلتفرم سازنده سایت همانند المنتور نیز در دستور کار طراحان سایت قرار خواهد گرفت. ابزارهای Wireframe به طراح این قابلیت را می دهد تا چارچوب سایت را طراحی و تجسم نموده و ماکت ها و مدل هایی را برای آزمایش در طول فرایند توسعه ایجاد نمایند.

 

مجموعه مهارت هایی که طراحان وب نیاز دارند

مجموعه مهارت هایی که طراحان وب برای موفقیت نیاز دارند با توجه به نقش و تخصص هر فرد کاملا متفاوت می باشد ، با این حال برخی از مهم ترین مهارت ها شامل :

یادگیری و دانش HTML و CSS
آشنایی با اصول طراحی وب سایت و استانداردهای دسترسی به وب
طراحی واکنشگرا و تعاملی
بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)
نقشه برداری سفر و پیمایش کاربر
وایرفریم و نمونه سازی
نام تجاری، تئوری رنگ و تایپوگرافی
ابزار و نرم افزار طراحی

 

گیت هاب

 

نقش توسعه دهنده وب سایت :

وظیفه اصلی یک توسعه دهنده یا برنامه نویس وب ایجاد و حفظ ساختار اصلی یک وب سایت می باشد. نقش آنها شامل کارهای فنی زیادی از جمله کدنویسی پیچیده و زبان های برنامه نویسی پیشرفته می باشد. به طور خلاصه ، آنها ایده ها و مفاهیم ارائه شده توسط طراحان را گرفته و آنها را به وب سایت های واقعی ، زنده و کاملا کاربری تبدیل می نمایند. به طور خاص ، وظایف یک توسعه دهنده و برنامه نویس وب شامل ساخت خود وب سایت می باشد. اقداماتی نظیر کدنویسی ، پیکربندی سرور و پایگاه های داده در بخش بک اند و ترکیب ویژگی ها و عملکردهای کاربر می باشد. کار آزمایش و تست و اشکال زدایی توسط برنامه نویسان انجام می گیرد که مجموعه خدماتی بعد از راه اندازی پروژه انجام می دهند که می تواند شامل ارائه پشتیبانی مداوم و تعمیر و نگهداری و رفع مشکلات سرور یا میزبانی باشد. با یک مثال خدمتتان توضیح می دهید که در واقع توسعه دهنده وب سایت در واقع یک شرکت ساختمانی است که می تواند برای ساخت خانه جدید اقدام نماید. توسعه‌دهنده طرح‌ها و نقشه‌های طراحی شده توسط معمار (طراح وب) را برمی‌دارد و پایه و اساس را برای اطمینان از وجود یک ساختار کاربردی و سالم در محل می‌گذارد.

 

انواع توسعه دهندگان وب

به طور معمول ، برنامه نویسان وب سایت بر روی تعدادی انگشت شمار از زبان های برنامه نویسی تمرکز می نمایند. با این حال زبان هایی که آنها استفاده می کنند به نوع کار توسعه وب که انجام می دهند ، بستگی دارد.

سه نوع اصلی از توسعه دهندگان وب وجود دارد:

  1. Front-end
  2. Back-end
  3. Full-stack

 

توسعه دهندگان وب فرانت اند
وب سایت واقعی را با استفاده از CSS، HTML، جاوا اسکریپت و زبان های دیگر و همچنین سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس کدنویسی می کنند. توسعه دهنده فرانت‌اند که به عنوان توسعه سمت مشتری نیز شناخته می‌شود، عمدتاً شامل کدنویسی و برنامه‌نویسی عناصر بصری یک سایت بوده که کاربران می‌بینند. به این ترتیب، مقدار زیادی همپوشانی و همکاری بین توسعه دهندگان فرانت اند و طراحان وب وجود دارد.

توسعه دهندگان وب Back-end
پایگاه داده و سرور را با استفاده از زبان های برنامه نویسی پیشرفته مانند PHP، C#، Java، Ruby و SQL و همچنین NodeJS و سایر فریم ورک های سمت سرور کدگذاری می کنند. توسعه دهنده بک‌اند، که به عنوان توسعه سمت سرور نیز شناخته می‌شود، عمدتاً جنبه‌هایی از وب‌سایت را در بر می‌گیرد که «پشت صحنه» اتفاق می‌افتد، که بازدیدکنندگان آن‌ها را از قسمت جلویی نمی‌بینند.

توسعه دهندگان وب فول استک
در نهایت، توسعه دهندگان فول استک که شامل هر دو قسمت جلویی فرانت اند و پشتی بک اند یک وب سایت را کدگذاری می کنند. آنها درک کاملی از نحوه کار و عملکرد این قطعات با هم دارند. علاوه بر کدنویسی صفحات وب با استفاده از CSS، HTML و جاوا اسکریپت، توسعه دهندگان فول استک همچنین سرورها، رابط های برنامه نویسی برنامه (API)، پایگاه های داده پرس و جو و موارد دیگر را نیز تنظیم و پیکربندی می کنند.

 

مجموعه مهارت هایی که توسعه دهندگان وب نیاز دارند

توسعه دهندگان وب سایت برای ایفای نقش خود به مجموعه مهارت های فنی خاصی نیاز دارند ، حداقل یک توسعه دهنده وب سایت باید در موارد زیر دانش داشته باشد.

زبان های کدنویسی و برنامه نویسی مانند HTML، CSS، جاوا اسکریپت و PHP
فریمورک های جاوا اسکریپت مانند jQuery
تست و رفع اشکال
بک‌اندها و پایگاه‌های داده
سیستم های مدیریت محتوا (وردپرس و غیره)
بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

علاوه بر مهارت های فنی، مجموعه مهارت های غیر فنی نیز وجود دارد که به عنوان یک توسعه دهنده وب مفید واقع می شود. این شامل حل مسئله و تفکر تحلیلی است که می تواند در طول فرآیند اشکال زدایی مفید باشد. همچنین داشتن مهارت های ارتباطی و همکاری قوی برای کار با مشتریان و سایر طرف های کلیدی (مانند طراحان وب) مهم است. برای انجام کار برنامه نویسی تعدادی ابزار و پلتفرم وجود دارد که توسعه دهندگان وب سایت از آنها بهره می گیرند که شامل Jira برای ردیابی مشکل و GitHub برای نسخه‌سازی کد می باشد. علاوه بر این، برای آزمایش و اشکال زدایی، توسعه دهندگان اغلب از راه حل هایی مانند Chrome DevTools استفاده می کنند. همچنین آشنایی با استفاده از کنترل پنل های میزبانی و کلاینت های پروتکل انتقال فایل (FTP) مانند FileZilla بسیار مهم است.

 

مهارت های طراحی سایت

 

طراح وب در مقابل توسعه دهنده وب: تفاوت آنها چیست؟

امیدواریم که حالا درک بهتری از تفاوت های کلیدی بین یک طراح وب در مقابل یک توسعه دهنده وب سایت داشته باشید. حالا اجازه دهید که نگاهی به تفکیک ها و تمایزات بین این دو نقش بیندازیم :

  • طراحان بر ظاهر و قابلیت استفاده تمرکز می کنند، توسعه دهندگان بر عملکرد و ساختار تمرکز می کنند.
  • طراحان وب، ایده و ظاهر یک وب سایت را مفهومی می کنند و یک ماکت بر اساس عناصر بصری، UX و UI ایجاد می کنند. توسعه دهندگان وب تعیین می کنند که آیا این مفهوم از نظر مالی و فنی قابل قبول است یا خیر، و اگر چنین است، سایت را برنامه ریزی و کدنویسی می کنند.
  • توسعه دهندگان به دانش فنی زیادی نیاز دارند ، شامل درک زبان ها ، چارچوب های برنامه نویسی پیچیده و تحقیقات و تحلیل ها می باشد. نقش یک طراح وب کمتر فنی است و بیشتر در مورد عناصر بصری و خلاقانه یک وب سایت است.
  • توسعه دهندگان وب شامل front-end، back-end و full-stack و طراحان وب شامل UX، UI و طراحان بصری هستند.
  • ابزارها و برنامه هایی که توسعه دهنده های وب استفاده می کنند شاملکتابخانه‌ها و چارچوب‌های کدنویسی، پلت‌فرم‌های نسخه‌سازی کد و ردیابی مسائل مانند GitHub و Jira، پنل‌های کنترل میزبان و کلاینت‌های FTP و CMS‌ها می باشد. طراحان وب معمولاً از نرم افزارهای ویرایش طراحی مانند فتوشاپ، CMS مانند وردپرس و سازنده وب سایت مانند Elementor به همراه ابزارهای Wireframing و نمونه سازی استفاده می کنند.
  • هم طراحان وب و هم توسعه دهنده های وبسایت نقش مهمی در ساخت و نگهداری انواع سایت ها دارند و در نهایت این دو نقش برای ارائه یک محصول با کیفیت بهمدیگر وابسته هستند.
  • تفاوت اصلی این است که توسعه دهندگان بر جنبه های فنی پروژه مانند برنامه نویسی و کدنویسی تمرکز می کنند. طراحان کارهای بصری و مفهومی را انجام می دهند که برای اطمینان از UX و UI استفاده می کنند.

 

نکاتی برای انتخاب مسیر شغلی مناسب برای شما

با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارها به صورت آنلاین در حال رشد هستند ، اکنون زمان مناسبی است که به دنبال آنلاین کردن شغل و ایجاد یک وب سایت حرفه ای نمایید. با این حال اولین قدم این است که بفهمید آیا می خواهید به عنوان یک طراح وب باشید یا یک برنامه نویسی یا توسعه دهنده وب سایت!

برای کمک به شما در تعیین مسیر شغلی تان که برای آن مناسب تر هستید ، از خودتان بپرسید که بیشتر به کدام جنبه از ایجاد وب سایت ها علاقه مندید ، به عنوان مثال آیا طراحی بصری را ترجیح می دهید یا ایده کدنویسی یک وب سایت شما را جذب خودش می کند؟ اگر دومی هستید که نقش یک توسعه دهندهوب احتمالا تکمیل کننده تر خواهد بود. همچنین توصیه می نماییم که فرصت های پیشرفت شغلی، تقاضای صنعت، و پتانسیل رشد هر نقش را بررسی کنید. یک جستجوی سریع در اینترنت به شما نشان می دهد که مکان های زیادی برای یافتن کار طراحی وب و همچنین مشاغل توسعه وب در هر دو سطح آزاد و شرکت ها وجود دارند.

البته در نظر گرفتن جنبه های مالی نیز بسیار مهم است. میانگین حقوق یک توسعه دهنده وب و طراح وب سایت به عوامل متعددی نظیر مهارت ها و سطح تجربه، موقعیت مکانی و حوزه تخصصی بستگی دارد. طبیعتاً، هرچه مهارت‌های با تجربه و پیچیده‌تری کسب کنید، بیشتر می‌توانید از مشتریان هزینه دریافت کنید. یکی دیگر از راه‌های تصمیم‌گیری بین حرفه به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وب در مقابل یک طراح وب، تفکر در مورد مهارت‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز هر موقعیت است که قبلاً به آنها اشاره کردیم. آن ها را با مهارت هایی که در حال حاضر دارید یا علاقه مند به یادگیری هستید مقایسه کنید. به خاطر داشته باشید که نداشتن دانش در یک زمینه لزوماً دلیلی برای رد کردن آن به عنوان یک شغل بالقوه نیست.

اگر تازه شروع کرده اید، منابع زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود و گسترش مجموعه مهارت های تان استفاده نمایید. به عنوان مثال، کتاب‌های طراحی وب، دوره‌های آنلاین طراحی وب و منابع توسعه که به شما کمک می‌کنند مهارت‌های خود را تقویت کنید و شغل خود را ارتقا دهید. گاهی با بررسی برخی از این منابع که می تواند به شما کمک کند تا ایده بهتر از آنچه که یک توسعه دهنده یا طراح وب دارد را بدست بیاورید. می‌توانید به دنبال فرصت‌هایی باشید که بیشترین سود را برای شما دارند، چه از نظر شخصی و چه از نظر مالی. چه کسی می داند ، شاید یک روز شما حتی آماده راه اندازی یک تجارت طراحی وب خود شوید!

 

 

شروع به عنوان یک طراح وب یا توسعه دهنده وب

شاید نام هردوی آنها یکی به نظر برسد و کاملا شبیه هم باشند ، ولی طراحان وب و توسعه دهندگان وب نقش‌ها و مسئولیت‌های متفاوتی دارند. طراحان بر جنبه های ظاهری و بصری یک سایت تمرکز می کنند که بر قابلیت استفاده و UX کلی آن تأثیر می گذارد. از سوی دیگر، توسعه‌دهندگان مسئول دریافت مفاهیم و ایده‌های ارائه‌شده توسط طراحان و کدگذاری آن‌ها در وب‌سایت‌های کاملاً کاربردی هستند.

هنگامی که به این فکر می کنید که آیا می خواهید یک طراح وب شوید در مقابل یک توسعه دهنده وب، تخصص های مختلف و مجموعه مهارت های مورد نیاز را در نظر داشته باشید. اگر به جنبه فنی و عملی پروژه ها علاقه دارید، یک توسعه دهنده وب یک گزینه حرفه ای معقول است. با این حال، اگر بیشتر به تئوری رنگ، برندسازی، و عنصر خلاقانه ساخت وب‌سایت‌ها علاقه دارید، یک طراح وب احتمالاً انتخاب عاقلانه تری است.

 

نتیجه گیری:

خب به انتهای مقاله رسیدیم ، همانطور که می دانید برنامه نویسی و طراحی وب سایت و گرافیک از شغل های سخت و پیچیده ای هستند که برای علاقه مندان به این حوزه و کسانی که خواهان یادگیری می باشند ، مفید واقع می شود ، اگر شما از افرادی هستید که فقط می خواهید یک وب سایت طراحی کنید یا نمی دانید چگونه یک سایت بسازید که از سایت تان کسب درآمد کنید ، شرکت نیکداد در کنار شماست و اقدام به طراحی سایت برای شما می کند ، البته ما در زمینه طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی در ایران حرف اول را میزنیم. شما می توانید نمونه کارهای گروه ما در زمینه سئو ، طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن را مشاهده و اقدام به تصمیم بگیرید.

اگر به دنبال طراحی سایت ارزان قیمت و مقرون به صرفه هستید ما پیشنهاد می کنیم اینکار را به ما بسپارید چون ما با توجه به بودجه افراد ، برای آنها سایت طراحی می کنیم. همچنین سئو سایت برای موتورهای جست و جو و  تبلیغات گوگل از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. نیکداد خدمات طراحی سایت تهران ،تبلیغات گوگل و سئوسایت را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد.

به این مقاله امتیاز دهید: 5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Nikdad.net وب‌سایت
عاشق یادگیری و آموزش هستم ، آموزش ها به صورت جامع و کامل می باشد و می توانید از این راه مهارت های تان را افزایش دهید. بنده 15 سال سابقه در حوزه وب دارم که در کنار وبلاگ نویسی در نیکداد به ارائه خدمات متنوع آن می پردازیم که اگر در این زمینه سوالی داشتید خوشحال میشم که با بنده مطرح سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + شانزده =