طراحی سایت نیکداد با برترین کیفیت در ایران
Search
Close this search box.

مشاوره رایگان

09114617261

اصول طراحی وب سایت مناسب برای کاربران

اصول طراحی وب سایت مناسب برای کاربران
زمان مطالعه: 10 دقیقه

اصول طراحی وب سایت مناسب برای کاربران

قابلیت استفاده و کاربردی بودن یک وب سایت می تواند تعیین کننده بودن موفقیت یا شکست یک وب سایت باشد. از آنجایی که بازدید کننده های صفحات تنها فردی هستند که بر روی ماوس کلیک می کند و در نتیجه همه چیزها را آنها تصمیم گیری می کنند ، طراحی کاربر محور به یک رویکرد استاندارد برای طراحی وب سایت های موفق و سودآور تبدیل شده است. از این گذشته ، اگر کاربران نتوانند از ویژگی های مناسب استفاده کنند ، ممکن است باعث شکست شود.

در این مقاله سعی کرده ایم بر اصولی اصلی ، رویکردهای طراحی وب سایت که بر روی کاربر موثر هستند را خدمتتان توضیح دهیم ، رویکردهای مناسب که می تواند به تصمیم گیری های طراحی پیچیده تر منجر شوند و فرایند درک اطلاعات ارائه شده را ساده تر کند. برای اینکه درک صحیح از این اصول داشته باشید ما ابتدا با نحوه تعاملات کاربران با وب سایت ها ، افکارهای شان و الگوهای اصلی رفتار کاربر را توضیح می دهیم که امیدواریم آنها را به خوبی درک نمایید.

 

اصول طراحی وب سایت خوب و دستورالعمل های طراحی وب سایت موثر

برای استفاده صحیح از اصول ، باید ابتدا بدانیم که کاربران چگونه با وب سایت ها تعامل دارند ، چگونه فکر می کنند و الگوهای اساسی رفتاری کاربران چیست؟

 

کاربران چگونه فکر می کنند؟

اساسا عادات کاربران در وب سایت با عادات مشتریان در یک فروشگاه تفاوت زیادی ندارد. بازدیدکنندگان به هر صفحه جدیدی که نگاه می کنند ، بخشی از متن را جستجو و اسکن نموده و بر روی اولین پیوندی که مورد علاقه شان است یا به طور مبهمی شبیه چیزی است که به دنبال آنها هستند ، کلیک می نمایند. در واقع بخشی های بزرگی از صفحات وجود دارد که حتی به آنها نگاه هم نمی کنند. اکثر کاربران به دنبال چیزهای جذاب و مفید و قابل کلیک هستند و آنها را در گوگل دنبال می کنند. به محض یافتن نتایج مورد نظرشان بر روی آنها کلیک می کنند. اگر صفحه جدید انتظارات کاربران را برآورده نکند ، دکمه بازگشت در مرورگر را می زنند و روند جستجوی خود را ادامه می دهند.

همچنین کاربران از کیفیت و اعتبار قدردانی می کنند ، اگر صفحه ای محتوای با کیفیت را در اختیار کاربران تان قرار دهید ، آنها حاضرند در آن سایت ها سفارش تبلیغات دهند ، به همین دلیل است که سایت های مناسب با محتوای با کیفیت در طول سالها ترافیک زیادی کسب نموده اند و محتوا مهمتر از طراحی است که از آن پشتیبانی می کند. با تجزیه و تحلیل یک صفحه وب ، کاربران به دنبال نقاط ثابتی هستند که آنها را در محتوای صفحه راهنمای نماید.

 

  • کاربران وب اغلب بی حوصله هستند و بر رضایت آنی پافشاری می کنند. اگر وب سایتی نتواند انتظارات کاربران را براورده نماید ، طراح در انجام کار خود شکست خورده و حتی شرکت ضررهای زیادی می کند و حتی موجب ورشکستی نیز می گردد. هرچه بار شناختی بیشتر باشد و ناوبری بصری کمتر باشد ، کاربران تمایل زیادتری به ترک وب سایت و جستجوی جایگزینی سایت های دیگر دارند.

 

  • کاربران انتخاب های بهینه ای انجام نمی دهند. افراد سریع ترین راه ها را برای یافتن اطلاعات مورد نظر خود جستجو می کنند. آنها همچنین صفحات وب را به صورت خطی جستجو و اسکن نمی کنند و به طور متوالی از یک بخش سایت به بخش های دیگر می روند. در عوض رضایت کاربران اولین گزینه معقول می باشد. به محض اینکه پیوندی را پیدا کرده اند به نظر خواهد رسید به هدف هایشان رسیده اند ، شانس خوبی است که بلافاصله بر روی آن کلیک شود. قطعا بهینه سازی سایت سخت بوده و گزینه ای زمان بر است و راضی کردن کاربران نیز بسیار کارآمد است.

 

  • در اکثر موارد کاربران به جای خواندن اطلاعاتی که یک طراح ارائه نموده است ، درگیر خواهند شد. به گفته استیو کروگ، دلیل اصلی آن این است که کاربران اهمیتی نمی دهند. «اگر چیزی را پیدا کنیم که کار می کند، به آن می چسبیم. برای ما مهم نیست که بفهمیم کارها چگونه کار می کنند، تا زمانی که بتوانیم از آنها استفاده کنیم. اگر قرار است مخاطب شما طوری رفتار کند که شما در حال طراحی بیلبورد هستید، بیلبوردهای عالی طراحی کنید.

 

  • کاربران اکثرا می خواهند کنترل داشته باشند و باید بتوانند مرورگر خودشان را کنترل نموده و به ارائه داده های ثابت در سراسر سایت تکیه کنند. ه عنوان مثال. آن‌ها نمی‌خواهند پنجره‌های جدیدی به‌طور غیرمنتظره ظاهر شوند و می‌خواهند بتوانند با یک دکمه «بازگشت» به سایتی که قبلاً بوده‌اند بازگردند: بنابراین تمرین خوبی است که هرگز پیوندها را در پنجره‌های مرورگر جدید باز نکنید.

 

طراحی وب سایت مناسب

 

1. کاربران را مجبور به فکر کردن نکنید

طبق قانون اول قابلیت استفاده کروگ ، صفحه وب باید واضح و قابل توضیح باشد. زمانی که شما یک سایت طراحی می کنید ، وظیفه تان این است که از شر علامت های سوال خلاص شوید ، تصمیماتی که کاربران باید به صورت آگاهانه بگیرند و مزیت ها و معایب و جایگزین ها را باید در این زمینه در نظر بگیرند. اگر ناوبری و معماری یک وب سایت کاملا شهودی و دیداری نباشد ، تعداد علامت های سوال بیشتر می شود و درک عملکرد سیستم و نحوه رسیدن از نقطه A به نقطه B را برای کاربران سخت‌تر می‌کند. ساختاری واضح ، سرنخ های بصری متوسط و تشخیص آسان را دارا باشد و لینک ها می توانند به کاربران کمک کرده تا مسیر خودشان را به سوی هدف بیابند.

 

2. صبر کاربران را هدر ندهید

در هر پروژه ای که می خواهید خدمات یا ابزارهایی را به بازدیدکنندگان و کاربران ارائه دهید ، تلاش کنید نیازهای کاربر را حداقل نگه دارید. هرچه اقدامات کمتری از سوی کاربر برای آزمایش یک سرویس مورد نیاز باشد ، احتمال بیشتری وجود دارد که بازدید کننده ها کاملا تصادفی آن را امتحان کنند. بازدیدکننده هایی که اولین بار وارد سایت می شوند دوست دارند سریعا با سرویس ها و خدمات آشنا شوند. نه اینکه فرم های طولانی وب سایت ها برای خیلی از افراد کسل کننده است و صبر آنها را لبریز می کند و از این نوع فرم ها در سایت استفاده نکنید. به کاربران اجازه دهید در سایت به کاوش و جستجو کردن بپردازند و خدمات شما بدون اجبار در اشتراک گزاری داده ها نمایش داده شوند. اصلا عاقلانه نیست که کاربران را مجبور کنیم برای آزمایش ویژگی ها و دریافت سرویس ها یک آدرس ایمیل وارد کنند.

بر طبق گفته رایان سینگر که یکی از توسه دهنده های تیم 37 سیگنال ها می باشد ، کاربران مشتاق هستند که یک آدرس ایمیل را در صورتی وارد کنند که عملکرد و ویژگی ها را مشاهده کنند و بنابراین آنها تا حدودی تصور می‌کردند که قرار است چه چیزی دریافت کنند. در حالت ایده آل همه موانع را حذف کنید، ابتدا نیازی به اشتراک یا ثبت نام ندارید. ثبت نام کاربر به تنهایی مانعی برای ناوبری کاربر در کاهش ترافیک ورودی است.

 

3. مدیریت برای تمرکز توجه کاربران

از آنجایی که وب سایت ها هم محتوای ثابت و هم پویا ارائه می کنند ، برخی از جنبه های رابط کاربری بیش از سایرین جلب توجه می کند. بدیهی است که تصاویر چشم نواز تر از متن ها باشد ، همانطور که جملاتی که به صورت پر رنگ مشخص شده اند جذاب تر از یک متن ساده هستند. چشم های انسان کاملا غیرخطی هستند و کاربران وب سایت می توانند فوراً لبه ها، الگوها و حرکات را تشخیص دهند. به همین دلیل است که تبلیغات مبتنی بر ویدئو بسیار آزاردهنده و حواس‌پرت کننده است ، اما از منظر بازاریابی کاملاً کار جلب توجه کاربران را انجام می‌دهند. مثلا یکی از عناصری که مستقیما برای کاربران قابل مشاهده است کلمه “رایگان” است که بسیار جذاب است ولی همچنان آرام و کاملا آموزنده می باشد.

 

4. تلاش برای قرار گرفتن در معرض ویژگی ها

طراحی وب سایت های مدرن معمولا به دلیل رویکردهایشان در راهنمایی کاربران با گام های 1 – 2- 3- انجام شده که به همراه دکمه های بزرگ با جلوه های بصری و غیره مورد انتقاد قرار می گیرند. اما از منظر طرحی این عناصر در واقعیت چیز بدی نیستند. بر عکس ، چنین دستورالعملی هایی بسیار موثر می باشند و توسط آن بازدید کنندگان کاملا ساده و کاربرپسند به سمت محتواهای وبسایت هدایت می شوند. جذابیت بصری گاهی با ساختار واضح سایت ترکیب می شوند. انتخاب رنگ ها گاهی ممکن است خیلی روشن باشند ، این به کاربران اجازه می دهد تا به وضوح ببیند و عملکردهای در دسترس را مشاهده نمایند و یک اصل اساسی در طراحی رابط کاربری موفق محسوب می شود. آنچه مهم است این است که محتوا به خوبی درک شده باشد و بازدیدکنندگان از نحوه تعاملشان با سیستم احساس راحتی کنند.

 

5. از نوشتن موثر استفاده کنید

از آنجایی که وب سایت ها با چاپ و کتاب متفاوت هستند ، لازم است سبک نوشتن را با ترجیحات و عادات مرور کاربران تنظیم نمایید. نوشته تبلیغاتی خوانده نخواهد شد. بلوک های متن طولانی بدون تصاویر و کلمات کلیدی که با حروف پررنگ یا مورب مشخص شده اند ، حذف خواهند شد. زبان اغراق آمیز نیز نادیده گرفته خواهند شد. به صورت تجربی صحبت کنید و از نام های زیبا و هوشمندانه ، نام هایی ناشی از بازاریابی ، نام خاص شرکت ها استفاده نموده و از اسم های فنی ناآشنا اجتناب نمایید. به عنوان مثال اگر خدماتی را توصیف می کنید و می خواهید کاربران یک حساب کاربری ایجاد نمایند ، «ثبت نام» بهتر از «اکنون شروع کنید!» است. که دوباره بهتر از “کاوش در خدمات ما” است.

یک راه حل بهینه برای نوشتن موثر این است که

از عبارات کوتاه و مختصر استفاده کنید (در اسرع وقت به اصل مطلب برسید)
استفاده از طرح‌بندی قابل اسکن (محتوا را طبقه‌بندی کنید، از سطوح سرفصل متعدد استفاده کنید، از عناصر بصری و لیست‌های گلوله‌دار استفاده کنید که جریان بلوک‌های متنی یکنواخت را قطع می‌کند)،
از زبان ساده و عینی استفاده کنید (لازم نیست یک مطلب شبیه تبلیغات به نظر برسد؛ به کاربران خود دلایل منطقی و عینی ارائه دهید که چرا باید از خدمات شما استفاده کنند یا در وب سایت شما بمانند)

 

طراحی سایت قوی

 

6. برای سادگی بیشتر تلاش کنید

اصل ساده نگه داشتن یا KIS باید هدف اصلی طراحی سایت باشد. کاربران به ندرت پیش می آید که فقط بخاطر طراحی وب سایت یا ظاهر سایت در صفحات وب شما بمانند ، آنها بیشتر در جستجوی وب سایت ها به دنبال کسب اطلاعات هستند ، بنابراین سادگی به جای پیچیدگی باید مد نظر باشد. از دیدگاه بازدید کننده ها ، بهترین طراحی سایت یک متن خالص است ، بدون هیچگونه تبلیغات یا بلوک محتوای بیشتر که دقیقا با درخواس بازدیدکنندگان مورد استفاده یا محتوای مورد نظر آنها مطابقت داشته باشد. این یکی از دلایلی است که چرا یک نسخه چاپی کاربرپسند از صفحات وب برای تجربه کاربری خوب ضروری است.

 

7. از فضای سفید نترسید

در واقع سخت است که اهمیت فضای سفید را بیش از حد برآورد کنیم. نه تنها به کاهش بار شناختی بازدیدکنندگان کمک می کند ، بلکه درک اطلاعات ارائه شده روی صفحه را ممکن می سازد. هنگامی که یک بازدید کننده جدیدی به طرح بندی طراحی ها نزدیک می شود ، اولین کاری که سعی می کند انجام دهد این بوده که صفحه را اسکن نموده و مناطق محتوا را به قطعات قابل هضم اطلاعات تقسیم بندی نماید.

خواندن ، تجزیه و تحلیل و کار با ساختارهای پیچیده معمولا سخت تر است. اگر انتخابی بین جدا کردن دو بخش طراحی با یک خط قابل مشاهده یا با مقداری فضای خالی دارید ، معمولا بهتر است از راه حل فضای خالی استفاده نمایید. ساختارهای سلسه مراتبی پیچیدگی ها را کم می کند و هر چه بهتر بتوانید حس سلسله مراتب بصری را در اختیار کاربر قرار دهید ، درک محتوای شما آسان تر خواهد بود. فضاهای سفید در سایت بسیار مفید هستند و سعی کنید از آنها به عنوان عوامل خوب استفاده نمایید.

 

8. ارتباط موثر با یک “زبان قابل مشاهده”

آرون مارکوس در مقاله های خود درباره ارتباط بصری موثر ، سه عامل اساسی را در استفاده به اصطلاح زبان قابل مشاهده بیا می کند ، محتواهایی که کاربران روی صفحه می بینند.

سازماندهی: ساختار مفهومی واضح و ثابتی را در اختیار کاربر قرار دهید. سازگاری، چیدمان صفحه نمایش، روابط و قابلیت از مفاهیم مهم سازمان هستند. کنوانسیون ها و قوانین یکسان باید در مورد همه عناصر اعمال شود.

صرفه جویی کنید: با کمترین نشانه و عناصر بصری بیشترین کار را انجام دهید. چهار نکته اصلی که باید در نظر گرفته شود: سادگی، وضوح، متمایز بودن و تاکید. سادگی فقط شامل عناصری است که برای برقراری ارتباط بسیار مهم هستند. وضوح: همه اجزا باید طوری طراحی شوند که معنی آنها مبهم نباشد. متمایز بودن: ویژگی های مهم عناصر ضروری باید قابل تشخیص باشند. تاکید: مهمترین عناصر باید به راحتی درک شوند.
ارتباط: ارائه را با قابلیت های کاربر مطابقت دهید. برای برقراری ارتباط موفق، رابط کاربری باید خوانایی، تایپوگرافی، نمادگرایی، نماهای متعدد و رنگ یا بافت را متعادل نگه دارد. از حداکثر استفاده کنید 3 تایپ در حداکثر اندازه 3 نقطه – حداکثر 18 کلمه یا 50-80 کاراکتر در هر خط متن.

 

9. کنوانسیون ها دوستان ما هستند

طراحی متعارف عناصر وب سایت منجر به ایجاد یک وب سایت خسته کننده نخواهد شد. در واقع ، قراردادها بسیار مفید واقع می شوند زیرا منحنی یادگیری را کاهش می دهند ، یعنی نیاز به فهمیدن نحوه کارکرد چیزها را کم می کند. به عنوان مثال، اگر همه وب‌سایت‌ها نمایش تصویری متفاوتی از فیدهای RSS داشته باشند، یک کابوس قابل استفاده خواهد بود. این تفاوت چندانی با زندگی معمولی ما ندارد، جایی که ما تمایل داریم به اصول اولیه نحوه سازماندهی داده ها (پوشه ها) یا خرید (جایگزینی محصولات) عادت کنیم. با کنوانسیون ها می توانید اعتماد، قابلیت اطمینان کاربران را به دست آورید و اعتبار خود را ثابت کنید. انتظارات کاربران را دنبال کنید ، همچنین ناوبری سایت ، ساختار متن ، محل جستجو و غیره که افرا انتظار دارند را درک کنید.

استیو کروگ پیشنهاد می‌کند که بهتر است فقط زمانی نوآوری کنید که می‌دانید واقعاً ایده بهتری دارید، اما وقتی ندارید از مزایای قراردادها استفاده کنید.

 

10. زود تست کنید، همیشه آزمایش کنید

این در واقع اصل تتو (TETO) می باشد که باید در هر پروژه طراحی وب سایت اعمل شود ، زیرا تست های قابلیت استفاده اغلب بینش های مهم درباره مشکلات و مسائل مهم مربوط به یک طرح بندی می باشد.

نه خیلی دیر، نه خیلی کم و نه به دلایل اشتباه تست کنید. در مورد دوم، درک این نکته ضروری است که اکثر تصمیمات طراحی محلی هستند. این بدان معناست که شما نمی توانید به طور کلی پاسخ دهید که آیا یک طرح بندی بهتر از دیگری است یا خیر زیرا باید آن را از یک نقطه نظر بسیار خاص (با در نظر گرفتن الزامات، سهامداران، بودجه و غیره) تجزیه و تحلیل کنید.

 

طراحی سایت قدرتمند

 

چند نکته مهم که باید در نظر داشت:

شما چیزی را طراحی می کنید، آن را آزمایش می کنید، آن را تعمیر می کنید و سپس دوباره آن را آزمایش می کنید. ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که در دور اول پیدا نشده باشد زیرا کاربران عملاً توسط مشکلات دیگر مسدود شده اند. تست ها همیشه قابلیت استفاده و ارائه نتایج مفیدی را دارد. یا به مشکلاتی که دارید اشاره می کنید یا به عدم وجود نقص های عمده در طراحی اشاره می کنید که در هر دو مورد بینش مفیدی برای پروژه شما است. طبق قانون واینبرگ، یک توسعه دهنده برای آزمایش کد خود مناسب نیست. این برای طراحان نیز صدق می کند. بعد از اینکه چند هفته روی یک سایت کار کردید، دیگر نمی توانید آن را از منظری تازه مشاهده کنید. شما می‌دانید که چگونه ساخته شده است و بنابراین دقیقاً می‌دانید که چگونه کار می‌کند ، شما عقل و ذهنی دارید که آزمایش‌کنندگان مستقل و بازدیدکنندگان سایت شما از آن برخوردار نیستند.

 

منبع : https://www.smashingmagazine.com/2008/01/10-principles-of-effective-web-design/

 

نکات پایانی مقاله :

اصول طراحی وب سایت باید کاملا رعایت شود ، ما در گروه نیکداد قادریم سایت های با رعایت استانداردهای جهانی برای کسب و کارهای نوپا و شرکت های تازه تاسیس بسازیم ، طراحی انواع وب سایت ها برای گروه های مختلف که البته شما باید در این زمینه اطلاعات کافی کسب نمایید و قبل از آن باید به مقالات  طراحی سایت انتشارات و طراحی سایت بیمارستان و طراحی سایت پزشکی و طراحی سایت بازرگانی و طراحی سایت مشاور املاک را مطالعه نمایید. همچنین ما قادر به طراحی اپلیکیشن ، سئو و بهینه سازی ، گوگل ادز را دارا هستیم. هر گونه سوالی در این زمینه داشتید می توانید از کاراشناسان ما در تیم نیکداد بپرسید.

به این مقاله امتیاز دهید: 5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Nikdad.net وب‌سایت
عاشق یادگیری و آموزش هستم ، آموزش ها به صورت جامع و کامل می باشد و می توانید از این راه مهارت های تان را افزایش دهید. بنده 15 سال سابقه در حوزه وب دارم که در کنار وبلاگ نویسی در نیکداد به ارائه خدمات متنوع آن می پردازیم که اگر در این زمینه سوالی داشتید خوشحال میشم که با بنده مطرح سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =