طراحی سایت نیکداد با برترین کیفیت در ایران
Search
Close this search box.

مشاوره رایگان

09114617261

اشتباهات در طراحی وب سایت و جلوگیری از آنها

اشتباهات در طراحی وب سایت و جلوگیری از آنها
زمان مطالعه: 9 دقیقه

اشتباهات در طراحی وب سایت و جلوگیری از آنها

عوامل زیادی در طراحی وب سایت دخیل هستند که باعث افت کسب و کارها و عقب ماندن از رقیبان می شود. امروزه وب سایت ها به عنوان یک مکان عالی برای کسب و کارها و بازاریابی دیجیتالی مشغول به فعالیت هستند. در این مقاله یاد میگیرید که چه اشتباهاتی در مبحث طراحی سایت وجود دارند که باید از آنها دوری نمایید. یک نظریه غلطی که در این باره وجود دارد این است که سایت تان فقط بر مبنای نظر خودتان خوب به نظر برسد و بر مبنای آنچه که شما ترجیح می دهید پیاده سازی شود. ولی در اصل اینکار کاملا اشتباه است و شما نیاز به یک طراحی استراتژیکی دارید. ما در این بخش برخی از اشتباهات بزرگی که در مبحث طراحی وب سایت برای کارآفرینان خلاق و صاحبین مشاغل وجود دارد را گردآوری کرده ایم که با یادگیری این نکات می توانید برای رفع اشتباهات اقدام نمایید.

 

برخی از مهم ترین اشتباهات طراحی

1- نداشتن هدف خاصی برای کارها :

وب سایت شما باید بر مبنای یک هدف اصلی پیاده سازی شود و آنچه که بازدیدکنندگان میخواهند باید به آن برسند. این چیزها ممکن است شامل خرید یک محصول ، پرس و جو درباره یک سرویس یا خواندن یک پست وبلاگ باشد. اصلا مهم نیست هدف شما چیست ، وب سایت باید یک فراخوان برای اقدام داشته باشد که به طور مداوم افراد با یک استراتژیک خاص به سوی سایت تان هدایت شوند.

 

2- نداشتن فضای خالی مناسب

یکی از نکاتی که بسیار باید مورد توجه قرار بگیرد ، داشتن فضای خالی اطراف محتوای شماست که کلید طراحی خوب محسوب می شود. بهترین وب سایت های دنیا سعی می کنند فضای خالی زیادی در سایت داشته باشند و به طور موثر از آنها برای جداسازی ، برجسته نمودن یک صفحه مهم استفاده کرده و به بازدیدکنندگان فضایی برای نفس کشیدن می دهند. محتوای سایت نباید عرض وبسایت تان را در برگیرد. برخی از عکس ها تمام عرض هستند که این نکته را باید کاملا رعایت نمایید. 12 تا 17 کلمه در هر خطر با فضای خالی در دو طرف و همچنین بالا و پایین هر بخش محتوا را هدف قرار دهید. شما با قابلیت Squarespace می توانید استفاده کنید که هر بلوک دارای فضای خالی می باشد ، با این گزینه می توانید برای عرض وب سایت تان به خوبی استفاده نمایید.

 

اشتباه در طراحی وب سایت

 

3- ناوبری خود را پنهان کرده باشید

منوی شما باید در نسخه دسکتاپ کاملا قابل مشاهده باشد ، نه اینکه منو به حالت همبرگر ☰ نشان داده شود ، اگرچه شاید مرتب و تمیز نشان داده نشود ولی از لحاظ سئو و بهینه سازی بسیار مناسب است (زیرا گوگل به محض اسکن سایت ، آن بخش را می خواند) برای بازدیدکنندگان نیز بسیار آسان است که به کجا می خواهند بروند.

 

4- سایت شما فایوآیکون نداشته باشد

اگر نمی دانید فاویکون دقیقا چیست ، باید بگوییم آیکونی که در تب مرورگر ظاهر می شود و هربار که یک وب سایت را باز می کنید آن را در بالا می بینید. favicon شما باید یک تصویر ساده و متناسب با برند شما پیاده سازی شده و با کنتراست خوب باشد. آنها معمولا با فرمت PNG و در اندازه ۱۶×۱۶ پیکسل هستند و پس‌زمینه شفافی دارند.

 

5- استفاده از صفحه 404 عمومی

صفحات 404 یک بخشی از وب سایت هستند که بازدیدکنندگان در صورت مراجعه به آدرس اینترنتی که دیگر وجود ندارد ، به یک صفحه جدید هدایت می شوند. این معمولا در صورتی اتفاق می افتد که صفحاتی از وب سایت خودتان به تازگی حذف یا تغییر کرده اند و شما آن صفحه را به یک پیج دیگری هدایت می کنید و به بیان دیگر ریدایرکت می نمایید. یک صفحه 404 عمومی بدترین حالت ممکن در دنیاست ، اما اگر به صورت استراتژیکی این صفحه را طراحی نمایید می توانید مزایای بیشتری برای وب سایت تان داشته باشید و یک صفحه 404 خوب باید شامل چند چیز باشد که عنوانی بر روی برند که به مردم اجازه بدهد بدانند در مکان اشتباهی قرار دارند.

 

6- نداشتن کنتراست کافی بین متن و رنگ پس زمینه

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد از جمله طراحان مرتکب می شوند ، نداشتن کنتراست کافی میان متن و رنگ پس زمینه می باشد. رنگ خاکستری روشن ممکن است در پالت رنگ شما عالی به نظر برسد ، اما خواندن آن برای بسیاری از افراد سخت خواهد بود. کنتراست یک عامل مهم در دسترسی به وب سایت شما است، که در سال 2021 این عامل بسیار مهم تشخیص داده شده است. از ابزاری مانند WebAIM’s Contrast Checker [SM1] می توانید استفاده نمایید که به راحتی مطمئن شوید رنگ های شما برای همه بازدیدکنندگان خوانا هستند.

 

اشتباهات تایپوگرافی

 

اشتباهات تایپوگرافی

7- استفاده از فونتی که خیلی کوچک است

اگر فونت های پاراگراف وب سایت شما خیلی کوچک باشد ، بسیاری از بازدیدکنندگان نمی توانند به خوبی آن را بخوانند ، حداقل اندازه فونت شما باید 16 پیکسل باشد و بهتر است حتی بزرگتر نمایید به خصوص در صفحاتی که کپی زیادی دارند همانند پست های وبلاگ. پیشنهاد می کنیم اندازه فونت پست های وبلاگ تان را بزرگ تر از بخش های دیگر سایت نمایید تا خواندن مطالب برای بازدیدکنندگان آسانتر باشد. شما حتی می توانید برای اینکار از CSS بهره بگیرید و فقط فونت های بخش پاراگراف پست های وبلاگ خودتان را بزرگتر نمایید. تنها کافیست کد زیر را در بخش سی اس اس سایت بیافزایید.

 

 

8- استفاده از حروف بزرگ

اگر حروف بزرگ بیشتر از چند کلمه باشد ، قطعا خواندن متن برای افراد دشوار می باشد. در حالی که حروف بزرگ می تواند به بازدیدکنندگان کمک کند تا وب سایت را با تمایز نگاه بکنند ، این می تواند فقط برای نوع عناوین مورد استفاده قرار بگیرد و اگر قرار است عنوانی بیش از 7 تا 10 کلمه باشد ، نباید بزرگ باشد.

 

9- استفاده از فونت های زیاد

اگر واقعا در تایپوگرافی حرفه ای هستید ، در مبحث طراحی وب سایت می توانید از 2 یا 3 فونت استفاده نمایید ، به طور کلی یک فونت sans serif و یک فونت سریف را می توانید انتخاب کنید که به خوبی باهم کار می کنند و سپس یک فونت با مارک سرگرم کننده برای استفاده محدود در جاهایی نظیر سرفصل ها می تواند اضافه شود.

 

اشتباهات تصویرسازی

10 – انتخاب تصاویر عمومی در بخش های مختلف سایت

شاید عاشق استفاده از عکس های استوک برای طراحی وب سایت هستید ولی باید مراقب باشید که از همان تصاویری که همه افراد در حیطه کاری شما در سایت خود استفاده می کنند ، شما بهره نبرید. به جی اینکه اولین نتیجه را از جستجوی تصویر در وب سایتی نظیر Unsplash بگیرید، کمی عمیق‌تر جستجوی کرده و چیزی را پیدا کنید که واقعاً برند است.

 

11- داشتن تصاویر تار

تصاویر تار به طور خودکار وب سایت تان را غیر حرفه ای جلوه می دهند ، باید مطمئن شوید که از چه عکس هایی در سایت تان استفاده می کنید ، در اندازه های بزرگتر تار نباید شوند و سایت خود را در بزرگ ترین اندازه صفحه نمایش بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که عکس های شما همچنان خوب به نظر می رسند.

 

12- داده های متا تصویر از دست رفته است

هر عکسی که به سایت تان اضافه می کنید بای متا داده مربوط به آن تصویر نیز وجود داشته باشد. بهترین توضیحات متا کوتاه ، اما کاملا توصیفی هستند. برای وب سایت ها و صفحاتی که پر از تصاویر هستند باید اطمینان حاصل کیند که داده های متا شما حاوی کلمات کلیدی هستند. اگر در حین ساختن سایت خود، متا داده‌های تصاویر را به‌روزرسانی نکرده‌اید، باید به عقب برگردید و به روز رسانی مهم ترین و محبوب ترین صفحات را آغاز نمایید.

 

اشتباهات تصویرسازی

 

اشتباهات محتوا

13- ننوشتن مطالب کپی با در نظر گرفتن مشتریان ایده آل

شما نباید صرفا محتواها را کپی کرده و فقط به این جهت که سایت تان پر از محتوا باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد. بلکه به جای نوشتن همه چیز ، مهم است که محتوای وب سایت شما از جمله پست های وبلاگ و تصاویر برای مشتریان ایده آل کاملا مفید واقع شود. اگر نمی دانید چه نوع محتواهایی باید ایجاد کنید ، در اینترنت جستجو کرده و به تحقیق و بررسی محتوا نویسی بپردازید و حتی در دوره های آموزشی شرکت نمایید.

 

14- از دست دادن صفحات مهم (یا داشتن صفحات زیاد)

بهترین وب سایت ها سعی می کنند تمرکز خود را بر مهمترین صفحات و حذف چیزهای اضافی انجام دهند و کارها را ساده تر می کنند. اگر نمی دانید به چه صفحاتی نیاز دارید باید از نقشه سایت شروع کنید ، صفحاتی که در وب سایت تان نیاز دارید را فهرست کرده تا بازدید کنندگان از ورود به صفحه اصلی یا پست وبلاگ ها هدایت شوند.

این صفحات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

صفحه اصلی

درباره ما

خدمات

مخاطب

منابع

وبلاگ

سیاست های ما

صفحه فروشگاه یا خرید

 

 

15- داشتن محتوای وب سایت که قابل اسکن نیست

معمولا مردم وب سایت ها را همانند کتاب ها مطالعه نمی کنند ، به جای خواندن هر کلمه به ترتیب ، بازدیدکنندگان وب سایت ها را برای یافتن اطلاعات مربوط به آنها اسکن می نماید. شما باید از عناوین ، ویدیوها و تصاویر نیز استفاده کنید تا محتواها را برای کاربر ساده تر نموده و آنها مهم ترین نکات را برجسته نمایند. همانند وب سایت نیکداد حتی در محتواهای خود یک پادکست صوتی قرار دهید و مهم ترین نکات را در آن بخش خلاصه وار توضیح دهید.

گوگل سرفصل ها را قبل از پاراگراف ها می خواند، بنابراین عناوین مهم از کلمات کلیدی نیز به رتبه بندی موتور جستجوی شما کمک می کنند.

 

16- عدم استفاده از کلمات کلیدی و عبارات در محتوای خود

اگر محتوای عالی را با هدف جذب مشتریان ایده آل می نویسید ، اما آنها نمی توانند مطالب شما را پیدا کنند ، اینجاست که کلمات کلیدی به کار می آید ، شما باید بدانید مردم از چه چیزی برای یافتن وب سایت شما استفاده می کنند و در چه کلناتی می خواهید شناخته شوید ، بنابراین از کلمات و عبارات کلیدی مهم در سراسر سایت و مقالات استفاده نمایید. یکی از ابزارهای عالی در این زمینه بنام KWFinder که برای یافتن کلمات کلیدی مورد استفاده افراد حرفه ای قرار می گیرد و پیشنهادات کلمات و اصطلاحات مرتبط که در محتواهای طولانی استفاده می شود.

 

17- فراموشی افزودن توضیحات سئو به سایت

علاوه بر اینکه محتوای شما رتبه موتور جستجوی شما را افزایش می دهد ، می تواند شامل توضیحات سئو برای هر صفحه و پست در سایت نیز مورد استفاده قرار گرفته تا توسط افراد مناسب جستجو شوند.شما باید برای هر صفحه، پست وبلاگ (یا قسمت پادکست)، نمونه کارها و محصول در سایت بخش توضیحات سئو اضافه نمایید.

 

اشتباهات قابل استفاده

18- پاسخ ندادن به سوالات بازدیدکنندگان

یکی از نکات مثبتی که باید در وب سایت ها در نظر بگیرید این است که باید به مهم ترین سوالاتی که بازدیدکنندگان می پرسند ، پاسخ دهید. شما به یک بخش پرسش و پاسخ ها در صفحه اصلی سایت تان نیاز دارید تا زمانی که این پاسخ ها در دسترس هستند معمولا افراد می دانند کجا می توانند این پاسخ ها را پیدا کنند.

 

اینها برخی از مهمترین مواردی که وب سایت شما باید در مورد آنها شفاف باشد شامل:

چه خدمات یا محصولاتی ارائه می دهید؟

با چه کسانی کار می کنید (و با چه کسانی کار نمی کنید)؟

چگونه کسی می تواند با شما در تماس باشد؟

کجا قرار دارید (اگر کسب و کار شما محلی است)؟

بازپرداخت و مبادله را چگونه انجام می دهید؟

سیاست حریم شخصی شما چیست؟

با اطلاعاتی که مردم به شما می دهند چه می کنید؟

 

19- فرآیند تسویه حساب/استعلام/ثبت نام دشوار نباشد

اگر می خواهید کاربران به سادگی از سایت شما خرید و یا خدمات دریافت نماید باید مطمئن شوید که اطلاعات کافی ارائه می کنید و کار با سایت برای همه افراد راحت باشد. شما نباید مردم را مجبور کنید که از طریق پر کردن چندین فرم در صفحات مختلف یا افزودن چیزی به سبد خرید یا رزرو تماس اقدام نمایند. کارها باید به سادگی هرچه تمام تر انجام بگیرد.

 

20- داشتن سایتی که دیر بارگذاری می شود

یکی از نکات مهم برای بازدیدکنندگان سایت و رتبه بندی موتورهای جستجوگر ، سرعت سایت می باشد. اگر سایت تان دیر لود می شود ، قطعا بازدید کننده سایت را ترک کرده و به سوی رقیبان تان خواهند رفت. به راحتی می توانید سرعت وب سایت خود را با ابزار PageSpeed ​​Insights Google بررسی کنید. اگر سایت های شما دیر باز می شوند باید از تصاویر بهینه سازی شده ، کم حجم کردن CSS و امکانات اضافی دیگر نظیر جاوا اسکریپت و فونت های سفارشی استفاده نمایید.

سعی کنید در مبحث طراحی وب سایت از این 20 اشتباه رایج دوری نمایید ، البته تضمین نمی کند که وب سایت شما خوب طراحی شده است ولی یک وب سایت خود را به یک سایت عالی تبدیل می کند. هر زمان که بتوانید از طریق طراحی در دسترس به بازدیدکنندگان وب سایت و مشتریان ایده آل خود خدمات بهتری ارائه دهید، تخصص خود را به نمایش می گذارید و چقدر به همه افرادی که در وبلاگ شما فرود می آیند یا محصولات شما را بررسی می کنند اهمیت می دهید.

 

نتیجه گیری :

وب سایت ها به عنوان یکی از با ارزش ترین دارایی های هر شرکت می باشد. یک اشتباه جزئی می تواند تاثیر قابل توجهی بر کسب و کار و شهرت محصول تان داشته باشد. به همین دلیل است که هر شرکتی که نیاز دارید تا تاثیر اولیه خوبی داشته باشد باید در طراحی سایت قوی عمل کند. با این حال برای انجام این کار باید از اشتباهات معمولی که مشتریان و رقیبان شما مرتکب می شود ، دوری نمایید. اجتناب از اشتباهات فوق تضمین نمی کند که طراحی وب شما بی نقص باشد، اما وب سایت شما را به یک سایت خوب تبدیل می کند.

اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. همچنین صفحه خدمات طراحی سایت نیکداد را برای این کار نگاه کنید. نیکداد بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند. همچنین سئو سایت برای موتورهای جست و جو و تبلیغات گوگل از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. ما همچنین قادر هستیم تا خدمات طراحی سایت تهران ،تبلیغات گوگل و سئوسایت را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه دهیم.

به این مقاله امتیاز دهید: 5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Nikdad.net وب‌سایت
عاشق یادگیری و آموزش هستم ، آموزش ها به صورت جامع و کامل می باشد و می توانید از این راه مهارت های تان را افزایش دهید. بنده 15 سال سابقه در حوزه وب دارم که در کنار وبلاگ نویسی در نیکداد به ارائه خدمات متنوع آن می پردازیم که اگر در این زمینه سوالی داشتید خوشحال میشم که با بنده مطرح سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + نوزده =