طراحی سایت نیکداد با برترین کیفیت در ایران
Search
Close this search box.

مشاوره رایگان

09114617261

مزایا و معایب طراحی سایت با قالب آماده

مزایا و معایب طراحی سایت با قالب آماده
زمان مطالعه: 10 دقیقه

مزایا و معایب طراحی سایت با قالب آماده

 

طراحی وب سایت امروزه یکی از مشاغل مهم جامعه به حساب می آید، شما برای اینکه بتوانید سایت هایی را با قیمت مناسب و ارزان طراحی بکنید باید به سراغ قالب های آماده و از پیش طراحی شده بروید. قالب های آماده معمولا بدون نیاز به کدنویسی ارائه می شوند و شما می توانید آنها را از اینترنت با قیمت مناسب خریداری نمایید. البته قالب های آماده امروزه به تعداد زیاد در اینترنت کاملا رایگان برای دانلود در اختیار کاربران قرار دارد و شما می توانید از تمپلیت های آماده در زمان کوتاه سایت های مناسبی پیاده سازی نمایید. در این مقاله ما تلاش کرده ایم که مهم ترین مزیت ها و معایب این قالب ها را برای شما ذکر کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

طراحی سایت با قالب آماده

7 تا از مزایای استفاده از قالب های وب سایت

قالب های آماده معمولا مزیت های زیادی دارند که در این بخش به طور کامل آنها را بررسی می کنیم.

هرچیزی را که بخواهید بدست می آورید:

چنین قالب هایی امکان سفارشی سازی، تغییر رنگ و تصاویر و متن ها را دارند. آنها را می توانید بر طبق نیازهای تان آماده نمایید و توسعه و برنامه نویسی یک سایت ممکن است ماه ها و روزها طول بکشد، کدنویسی قالب های سایت به صورت کاملا اختصاصی با توجه به موضوعات و پیچیدگی های آن ارتباط دارد. قالب های اختصاصی و برنامه نویسی شده معمولا هزینه زیادی را می طلبد ولی شما به صورت کاملا رایگان می توانید قالب های آماده را از اینترنت دانلود نمایید. البته شما با دانلود قالب آماده قطعا پشتیبانی فنی زیادی را دریافت نمی کنید. ولی امروزه چنین قالب هایی برای فروش وجود دارند که پشتیبانی مورد نیاز شما را دارا هستند و می توانید با توجه به موضوع کاری تان از آنها استفاده نمایید. تقریبا هرچیزی را که بخواهید می توانید در قالب های آماده بدست بیاورید و برای شروع کار شما بسیار مناسب هستند.

 

سرعت کار

زمان برای هرکسی بسیار با ارزش است. ظاهر سایت شما ممکن است برای تمپلیت های آماده تنها در چند ساعت سفارشی شود. البته باید متن ها و تصاویر از سایر بخش ها از قبل آماده داشته باشید. توسعه و کدنویسی یک قالب اختصاصی باید توسط برنامه نویس با هزینه های زیاد انجام شود و سرعت کار در آن نیز بسیار پایینتر از قالب های آماده است. معمولا شما باید به دنبال یک برنامه نویس حرفه ای باشید تا آنها بتوانند اینکار را با مبالغ بالا انجام دهند.ولی با کمی تخصص می توانید قالب آماده را دریافت نمایید و در عرض چند ساعت یک قالب آماده را در هاست خود نصب نمایید و ساخت سایت با قالب آماده معمولا از سرعت بالاتری برخوردار است.

 

هزینه کار

هزینه های ساخت سایت آماده معمولا بسیار پایینتر از سایت های اختصاصی و کدنویسی است. شما در ایران با قالب آماده می توانید با هزینه های پایینتر از 2 میلیون تومان یک سایت بسازید ولی اگر بخواهید همان سایت را به صورت اختصاصی و برنامه نویسی شده انجام دهید باید بالای 30 میلیون تومان هزینه نمایید. سایت های اختصاصی هزینه های بسیار بالاتری را می طلبد و شما باید در این زمینه تحقیق زیادی انجام دهید. ولی ساخت سایت با قالب های رایگان معمولا هزینه زیادی نیاز ندارد و البته طرح ها و قابلیت ها در آنها نیز محدود است و پشتیبانی فنی کمتری نیز دارا است.

 

تنوع در انتخاب قالب ها

تنوع در انتخاب قالب ها

امروز در میان طراحی سایت ها، رقابت زیادی وجود دارد و شما باید قالب مورد نظرتان را از بین طرح های مختلف با توجه به موضوع تان انتخاب نمایید. سایت های اختصاصی بر طبق نیازهای شما پیاده سازی می شود و می توانید در آنها تنوع بالایی داشته باشید ولی در سایت های آماده معمولا با توجه به قالب های زیادی که در اینترنت وجود دارند ولی شما فقط ظاهر یکسان و مشابه به سایت های دیگر را خواهید دید.

ظاهر یک سایت باعث جذب بازدیدکنندگان بیشتری می شود. قالب های آماده امکان سفارشی سازی زیادی ندارند ولی بازهم دست شما در ایجاد تنوع در آنها وجود دارد. اگر شما برای خودتان یک موضوع کاری انتخاب کرده اید و از بین هزاران طرح، یک قالب مورد نظر انتخاب کرده اید، متوجه می شوید که قالب های آماده با کیفیت بالایی ساخته شده اند و می توانید با هزینه بسیار پایین از طرح های مختلفی بهره مند شوید. امروزه قالب های آماده تنوع انتخاب بالایی داشته اند و دست شما را در این زمینه باز می گذارند. در انتخاب قالب ها سعی کنید آنها را با توجه به موضوع خود انتخاب نمایید.

 

زمان توسعه کوتاهتر

معمولا استفاده از قالب های آماده باعث صرفه جویی در زمان شما می شود، زمان توسعه در قالب های آماده نسبت به سایت های اختصاصی بسیار پایینتر است و ایجاد پروژه ها در آن زیاد وقت گیر نیست. ولی در کدنویسی بک اند و فرانت معمولا به زمان زیادی احتیاج است و باید سایت تان از به طور کامل آزمایش کنید تا مطمئن شوید همه چیز به خوبی کار می کند. زمان برنامه نویسی و توسعه سایت برای قالب های آماده وجود ندارد ولی برای قالب های اختصاصی حتی ماه ها زمان خواهد برد.

 

سهولت استفاده

معمولا تم ها باید به گونه ای ایجاد شوند که بتوانید از آنها به راحتی استفاده کرد، بنابراین هرکسی باید بتواند بدون دانش برنامه نویسی یک سایت را راه اندازی نماید. اغلب چنین محصولاتی برای سازگاری با پلاگین ها و ماژولهای شخص ثالث آماده می شوند و در صورت نیاز می توانند عملکرد پایه را افزایش دهند. در اینگونه موارد باید کمی وقت گذاشت و تصمیم بگیریم که آیا می توانیم خودمان سایت خود را بسازیم و هر چه حرفه ای تر کار کنیم، استفاده از آنها راحت تر می شود. امروزه کار با قالب های آماده برای هرکسی آسان است و بدون نیاز به کدنویسی می توانند این قالب ها را در هاست خود همانند نصب یک نرم افزار راه اندازی نمایند.

 

در دسترس بودن بالا

امروزه قالب های آماده برای خرید و دانلود به صورت زیاد در دسترس است. تم های آماده امروزه به صورت زیاد در حال افزایش است و با انتخاب موضوع تان می توانید آنها را در اینترنت پیدا کنید تا انتظارات تان را برآورده کند. حتی اگر متوجه شوید که این قالب مناسب شما نیست به راحتی می توانید مورد دیگری را پیدا کنید. مثلا یک قالبی را خریداری کرده اید و بعد از نصب پشیمان شده اید، به راحتی می توانید قالب دیگری را با قیمت مناسب جایگزین نمایید. ولی اگر یک قالب اختصاصی سفارش دهید و ماه ها بر روی آن کار شود، اگر مورد پسند شما نباشد متاسفانه امکان تغییر برای شما خیلی سخت خواهد بود.

 

معایب استفاده از قالب های وب سایت

13 مورد از معایب استفاده از قالب های وب سایت

در این بخش سعی کرده ایم به مهم ترین مزیت های قالب آماده سایت اشاره کنیم. باید بتوانیم به سوالاتی نظیر سفارشی کردن قالب بر اساس نیازها و مهارت های ساخت و برنامه نویسی انها پاسخ دهیم.

محدودیت در سفارش سازی

معمولا قالب های آماده برای بهینه سازی و سفارشی سازی و ایجاد امکانات بیشتر محدودیت دارند و نمی توانید هر چیزی را در آنها قرار دهید. گاهی برخی از قالب های آماده طرح بندی درستی ندارند و ممکن است بعد از نصب آنها پشیمان شوید و محدودیت در ایجاد امکانات در قالب های آماده بسیار پایین است. حتی ممکن است گاهی در زمان شروع کار با قالب های آماده این اتفاق می افتد که نتوانید آنها را توسعه دهید و این محدودیت ها برای شما همیشه وجود دارد. یک قالب آماده را نمی توانید فراتر از تصور خود بهینه سازی نمایید، بنابراین ممکن است برای نیازهای شما غیر اختصاصی باشند. اگر محتوای وب سایت زیادی دارید باید یک الگوی وب با فضای محدود برای متن انتخاب کنید، متن اضافی گاهی ممکن است ظاهر طرح بندی را نتوانید تغییر دهید و در این مرحله باید تصمیم بگیرید این الگو متناسب شما باشد.

 

مسائل مربوط به اسناد و پیکربندی

معمولا مستندات زیادی مربوط به پیکربندی قالب های آماده وجود ندارد، یا پیکری بندی چنین قابلی هایی بسیار ضعیف است. حتی باعث شده گاهی با فایل هایی مواجه می شوید که بسیار گسترده هستند و به گونه ای ساختار یافته که کارکرد آنها آسان نیست و برای شما واقعا مشکل است که با آنها کار کنید.

 

انعطاف پذیری کم عناصر کدگذاری شده

تم های آماده معمولا طوری طراحی شده اند که خارج از جعبه ارائه شده استفاده می شوند و شما نمی توانید عناطر موچود در آنها را تغییر دهید. معمولا بازنویسی کدهای CSS و ساختار HTML گاهی برای این قالب ها مشکل ایجاد می کند و حتی برخی از این عناصر انعطاف پذیری لازم را ندارند و کار شما واقعا گره می خورد. حتی در زمان تغییر کدهای قالب آماده ممکن است خطاهایی رخ دهد و حتی استفاده از افزونه های شخص ثالث می تواند فرآیند و کارها را پیچیده کند و حتی باعث تداخل در کدنویسی شوند.

 

مسائل مربوط به روز رسانی

بدون شک به روز رسانی قالب های آماده بسیار مفید هستند و اغلب باعث رفع مشکلات شناخته شده و مشکلات ایمنی می شوند. گاهی به روز رسانی ها باعث ایجاد آسیب در سایت شما می شود. حتی باید بررسی کنید که آیا به روز رسانی ماژول ها و افزونه های نصب شده باعث ایجاد مشکل در قالب آماده شده اند، حتی ممکن است تغییرات سفارشی باعث تداخل در کدها شود. باید از به روز رسانی کدها مطمئن شوید.

به روز رسانی CMS هایی نظیر جوملا و وردپرس همیشه وجود دارد و گاهی آنها کاملا عاقلانه ها و عالی هستند، ولی گاهی با موضوعات سایت شما سازگاری ندارند و همیشه باید قبل از هر اقدامی در زمینه آپدیت، یک نسخه پشتیبان تهیه نمایید. اگر بعدا مشکلی پیش آمد باید بتوانید از نسخه بازیابی استفاده نمایید. معمولا انجام به روز رسانی را همه افراد نمی توانند خودشان انجام دهند و گاهی باعث ایجاد مشکلات اضافی می شود که منجر به هزینه های اضافی مربوط به نگهداری سایت شود.

 

گارانتی و پشتیبانی

معمولا گارانتی و پشتیبانی محصولات فقط برای تمپلیت های پولی و پرمیوم انجام می شود و اگر شما یک قالب آماده رایگان را از اینترنت دانلود نمایید، قطعا از پشتیبانی مناسبی برخوردار نیست و هر مشکلی که برایتان پیش بیاید باید با هزینه شخصی خودتان با استخدام یک برنامه نویس، رفع نمایید. پشتیبانی قالب های آماده متاسفانه همیشه تضمین نمی کنند که به شما کمک کنند. هر زمان یک اشکال یا مشکلی ایجاد شود ممکن است لازم باشد تا مدت ها صبر کنیم تا سازندگان قالب در به روز رسانی های بعدی آن را اجرا کنند و اینکار ممکن است هفته ها و ماه ها طول بکشد. در اینگونه موارد ممکن است تلاش زیادی برای رفع مشکل نمایید حتی باید خودتان در اینترنت به دنبال رفع مشکل باشید یا با یک شخص دوم حرفه ای صحبت کنید تا با هزینه اینکار را برای شما انجام دهد.

 

بهينه سازی

تم های چند منظوره زیادی در اینترنت وجود دارند و بهینه سازی آنها نیز نیاز به تخصص حرفه ای دارد. تم های چند منظوره معمولا از صفحات فرعی، افزونه ها، ماژول ها و … استفاده می کنند و مملو از کدهای بیش از حد هستند و حتی اگر به خوبی نوشته شده باشند، می توانند سرعت سایت تان را کاهش دهند و مدیریت آنها نیز بسیار سخت خواهد بود. قبل از اینکه از یک تمپلیت چند منظوره استفاده بکنید باید به این فکر کنید که نصب کدام یک از عناصر ضروری است.

 

تست و رفع اشکالات

هر سایتی قبل از شروع کار باید به طور کامل آزمایش شوند. این به معنای بررسی نمایشگر در مرورگرهای مختلف و عملکرد آنها است. گاهی تم های آماده در کدهای اصلی خود باگ های را دارند که شرایط سختی برای شما به وجود می آورد و یا باید خودتان دست به کار شوید و در کدهای سایت به دنبال رفع اشکالات بگردید، یا باید با بخش پشتیبانی قالب تماس بگیرید. همچنین اشکال زدایی کدهای برنامه نویسی قالب نیاز به شخص دیگری دارد که نیاز به زمان و هزینه های اضافی دارد.

 

برآورد زمان و هزینه

تمام مشکلات ذکر شده بالا معمولا نیاز به تخمین زمان و هزینه های مربوط به پروژه دارد. مدیریت و به روز رسانی هزینه ها را باید مد نظر بگیرید.

 

اصالت

اصالت در تجارت و بازاریابی بسیار حائز اهمیت است. تم های آماده معمولا از عناصر یکسانی استفاده می کنند و فاقد اصالت هستند و توصیه می کنیم که در ساخت وب سایت تان از ابتدا تجدید نظر کنید و آن را متناسب با نیازهای تان و مشتریان بسازید. با وجود تمام مزیت های واقعی قالب های سایت، باید کمی مکث کنید و برخی از مزیتهای آن را در نظر بگیرید و مثلا سفارشی کردن قالب ها چقدر آسان است و آیا مهارت یا نرم افزاری دارید که خودتان اینکار را انجام دهید؟

 

عیب های قالب آماده وب سایت

منحصر به فرد نیست

قالب های آماده توسط صدها کاربر دانلود و استفاده می شود و بنابراین کاملا منحصر به فرد برای شرکت ها و سازمان ها نیستند و مشابه آن را قطعا در دنیای اینترنت خواهید دید. ممکن است با سایتی روبرو شوید که شبیه آن را در سایت های دیگر مشاهده نمایید. اگر می خواهید مطمئن شوید هیچ کس دیگری از قالب شما استفاده نمی کند، باید چندین برابر قیمت هزینه نمایید.

 

نرم افزار خاصی برای سفارشی سازی مورد نیاز است

برخی از قالب های آماده سایت به راحتی امکان سفارشی سازی و ویرایش و به روز رسانی را دارند، باید با استفاده از یک نرم افزار نظیر Microsoft Frontpage ویرایش عکس و ساخت و کدنویسی سایت را خودتان انجام دهید و حتی در برنامه هایی نظیر Macromedia Dreamweaver یا Flash می توانید اینکار را کاملا تخصصی انجام دهید. ممکن است نرم افزار یا مهارت لازم برای سفارشی سازی و ویرایش و به روز رسانی وب سایت تان نداشته باشید ولی ممکن است لازم باشد تا از خدمات یک توسعه دهنده وب برای قالب تان استفاده نمایید.

 

بهینه سازی تصویر به مهارت نیاز دارد

شما برای بهینه سازی تصاویر نیز باید به وب آشنا باشید تا صفحات تان را سریعتر بارگذاری نمایید. اگر مهارت ها و نرم افزار ویرایش عکس مورد نیازتان را برای تصاویر ندارید، این کار روند توسعه سایت را کند می کند و گاهی نیاز است که از خدمات توسعه دهنده سایت استفاده نمایید.

 

برای موتورهای جستجو بهینه نیستند

معمولا قالب های سایت فقط پوسته سایت تان را در اختیار شما قرار می دهد و برای موتورهای جستجوگر بهینه نشده اند. شما باید این کار را با محتوای وب سایت تان انجام دهید، به خاطر داشته باشید که موتورهای جستجو بیشتر جذب کلمات هستند تا تصاویر، یک قالب وب سایت با گرافیک زیاد و افکت های انیمیشن فلش ممکن است جذاب به نظر برسد، اما زمان بیشتری را برای بارگذاری خواهد داشت و موتورهای جستجو از این منظر به شما یک نمره منفی می دهند.

بنابراین با وجود ظاهر خوب وب سایت فلش شما، ممکن است در رتبه بندی موتورهای جستجو پایین تر باشید. هنگام نوشتن محتوا، باید از کلمات کلیدی استفاده کنید که محصولات یا خدمات شما را تبلیغ می کند و مشتریان هدفمند را به سایت شما جذب کند. همچنین باید از متا تگ ها (تگ عنوان، کلمات کلیدی، توضیحات) برای جذب موتورهای جستجو به صفحات وب خود استفاده کنید. از آنجایی که محتوا قلب وب سایت شماست، ارزش آن را دارد که زمان و انرژی خود را برای نوشتن آن صرف کنید، یا آن را به یک نویسنده محتوای حرفه ای بسپارید. در مجموع، مزایای استفاده از قالب های وب سایت بیشتر از معایب آن است.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
آیناز درزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + شانزده =