طراحی سایت نیکداد با برترین کیفیت در ایران
Search
Close this search box.

مشاوره رایگان

09114617261

سئو منفی چیست و نحوه تشخیص آن

سئو منفی چیست و نحوه تشخیص آن
زمان مطالعه: 13 دقیقه

بهینه سازی یا سئو سایت برای موتورهای جستجوگر در حال تبدیل به یکی از مهم ترین ابزارهای رشد کسب و کارها و جذب مشتری است. این مورد شامل تولید محتوا مطابق اهداف کاربر و اتخاذ تکنیک هایی برای افزایش بازدید در نتایج جستجوی ارگانیک می باشد. با این جال با وجود یک سری نکات و ترفندهای سئو، می توانید از دلایل سئو منفی با ترافیک ارگانیک مواجه شوید.

در این مقاله به سئو منفی می پردازیم که سئو منفی اصلا چیست و چگونه تأثیر می‌گذارد، و از چه راه‌هایی می‌توانید از حمله منفی سئو جلوگیری کرده و با آن مقابله نمایید.

سئو منفی چیست؟

سئو منفی شامل هر نوع فعالیت مخربی است که توسط رقیبان انجام می شود که هدف آنها مختل نمودن بازدید ارگانیک وب سایت شما (به عنوان مثال حضور در موتور جستجو) و رتبه بندی آن در صفحه نتایج موتور جستجو (SERPs) است، اولین صفحه یک موتور جستجوگر زمانی که کاربر یک عبارت مرتبط را وارد می کند و به دنبال پرس و جو درباره موضوع خاص خودش است را شامل می شود.

در اینجا برخی از فعالیت های منفی سئو که برای خراب کردن وب سایت رقیب و تضعیف عملکرد سئو در آنها انجام می شود شامل:

  • ساخت بک لینک های اسپم(لینک های ورودی از سایت دیگری که به عنوان مکانیزم رتبه بندی توسط موتور جستجو عمل می کند)
  • حمله به شهرت وب سایت با ارسال نظرات منفی جعلی
  • حذف بک لینک های یک وب سایت با ارسال درخواست های حذف جعلی برای وب مسترها
  • شکایت حق چاپ برای محتوای تکراری
  • هک وب سایت و حملات سایبری
  • شبیه سازی سایت یا تکثیر بخشی از محتوا

به طور دقیق حمله منفی سئو می تواند داخلی یا خارجی باشد تا به موقعیت های نتایج گوگل شما آسیب برساند.

سئو منفی چیست؟

 

آیا سئو منفی کار می کند؟

باور عمومی بر این است که این روزها سئو منفی بعید است موفق عمل کند. گوگل و سایر موتورهای جستجو متعهد به آپدیت الگوریتم ها و تاکتیک های رتبه بندی هستند که سئو منفی را خنثی کنند. با این حال، تاکتیک های منفی سئو امروزه همچنان رایج هستند. شما باید هوشیار باشید و هر نوع تهدید احتمالی برای رتبه بندی ارگانیک تان را (خارجی و داخلی) از نزدیک زیر نظر داشته باشید.

نه تنها فقط از طرف رقیب تان، بلکه ممکن است قربانی یک حمله منفی سئو که در داخل سایت تان نصب شده است نیز شوید. به عنوان مثال، مدیر سئوی بی تجربه سایت شما ممکن است بک لینک هایی با کیفیت پایین برای سایتتان بسازد یا برای بررسی های آنلاین جعلی هزینه انجام دهد یا ممکن است با یک نویسنده محتوای ناکارآمد مواجه شوید که بیشتر مقالات را از سایت های دیگر کپی یا سرقت می کند.

 

آیا سئو منفی غیرقانونی است؟

seo منفی غیرقانونی نیست، اما مطمئناً غیراخلاقی است و باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد. به جای کشتن ناعادلانه رقابت با حمله به سایت رقیب، صاحبان وب سایت باید بر روی بهبود رتبه موتور جستجوی خود با تولید محتوای با کیفیت و اصلی و تولید بک لینک ها و رپورتاژهای معتبر و کسب نظرات آنلاین واقعی تمرکز کنند.

آیا سئو منفی غیرقانونی است؟

چگونه از حمله سئو مضر جلوگیری کنیم

اگرچه خطر سئو منفی دور از دسترس است، اما این حملات واقعی و دلهره آور هستند. آیا نگران حمله رقبای احتمالی به وب سایت تان هستید که ممکن است باعث از بین رفتن نتایج جستجوهای شما شود؟

در این بخش برخی از اقدامات پیشگیرانه وجود دارد که می توانید برای محافظت از سایت تان در برابر عواقب یک حمله منفی سئو در نظر بگیرید:

– در نظارت بر عملکرد سئوی تان و تشخیص هر نوع نشانه ای از کاهش ترافیک به دلیل رفتارهای مخرب فعال باشید.

– به طور منظم در ممیزی سایت شرکت کنید و مطمئن شوید که محتواها بهینه شده و جذاب و کاربرپسند است.

– به ابزارهای تخصصی تکیه کنید و مطمئن شوید که پروفایل بک لینک شما قابل اعتماد و تمیز است.

– برای جلوگیری از حملات سایبری به سایت تان، لایه های امنیتی قوی ایجاد کنید. برای شناسایی نقض های امنیتی میتوانید کنسول جستجوی گوگل تان را تنظیم کنید و مرتباً برای رفع مشکلات اقدام نمایید.

– به دنبال نشانه هایی از هر نوع حمله حذف لینک انبوه که جعلی هستند، باشید و اقدامات قانونی مناسب را برای محافظت از بک لینک های تان انجام دهید.

– گاهی مشاهده شده که یک سایت جدید یا وب سایت با نمایه بک لینک ضعیف یا محتوای نازک بیشتر در معرض حمله سئو منفی قرار دارند.

 

چگونه با سئو منفی مقابله کنیم؟

سئو منفی تصویر برندتان را خدشه دار می کند و بر رتبه بندی ارگانیک شما تأثیر می گذارد. آیا مطمئن نیستید که چگونه سئو منفی را گزارش دهید؟ در اینجا آنچه را که می توانید برای بهبود موقعیت تان انجام دهید، اگر متوجه افت رتبه بندی به دلیل حملات منفی سئو شده اید می توانید موارد زیر را رعایت کنید:

  • تمام توضیحات قابل قبول افت رتبه را ارزیابی کنید(اگر این یک جمله منفی سئو یا به روز رسانی در الگوریتم گوگل باشد که ترافیک ارگانیک را مختل می کند)
  • در صورت شناسایی بک لینک های بی کیفیت، می توانید برای حفاظت از رتبه تان آنها را رد کرده و از آنها جدا شوید.
  • اگر متوجه ناپدید شدن بک لینک های با کیفیت شده اید، با سایت های گزارش دهنده تماس بگیرید تا بررسی کنید که دلیل واقعی حذف بک لینک ها چیست و آیا این یک حمله حذف لینک جعلی است.

چگونه با سئو منفی مقابله کنیم؟

اگر سایت جعلی مشاهده کرده اید که کل یا بخشی از محتوای شما را کپی می کند، موارد زیر را در نظر بگیرید:

– به طور قانونی با مالک سایت هرزنامه تماس بگیرید و توضیح دهید که چرا باید حذف شوند.

– اگر حس می کنید که محتوای حذف شده از یک سایت با کیفیت بالا می تواند رتبه شما را افزایش دهد، به دنبال لینک اعتبار به منبع اصلی باشید.

– از فرم گوگل برای گزارش آن و درخواست حذف استفاده نمایید.

– از دستیار شکایات FTC برای گزارش دادن به فریبکار استفاده کنید.

– به طور مداوم از بررسی های آنلاین گوگل برای سایت تان و آنچه در SERP ها برای بررسی های برند شما ظاهر می شود را تماشا کنید. هرگونه بررسی جعلی و مخرب را گزارش دهید.

– در آخر، و مهمتر از همه، اگر توسط گوگل جریمه شده اید و مطمئن هستید که این یک جریمه غیرمجاز است، با Google Webmaster Tools یک درخواست بازنگری ارسال کنید.

ممکن است بعد از خواندن این مقاله حس خوشایندی نداشته باشید، اما باید بدانید که نیکداد در بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجو و پیشی گرفتن از رقیبان تان با استراتژی های اخلاقی رفتار می کند و اگر فکر می کنید که می خواهید از حضور آنلاین تان در مقابل یک جمله بالقوه منفی سئو حفاظت شوید، ما می توانید در این زمینه به شما کمک کنیم و همین حالا با مجموعه نیکداد تماس حاصل فرمایید.

 

آیا سئو منفی یک تهدید واقعی است؟

بله در این موضوع شکی نیست، سئو منفی واقعی است و بسیاری از وب سایت ها مجبور به مقابله با این مشکل هستند و پیشگیری از آنها بسیار ساده تر از رفع آن است.

آیا سئو منفی یک تهدید واقعی است؟

اگر در Fiverr برای «سئو منفی» جستجو کنید، بیش از 15000 نفر را خواهید یافت که مایل به انجام این کار با تنها 5 دلار هستند.

همچنین، انجمن های کلاه سیاه پر از داستان های افرادی است که با این تکنیک موفق شده اند.

ابزار Disavow

گوگل ابزار Disavow را برای کمک به مدیران وب‌سایت برای مقابله با این مشکل منتشر کرده است، اما این ابزار باید با احتیاط و تنها به عنوان آخرین راه حل استفاده شود

معمولاً 2-4 هفته طول می کشد تا این ابزار کار کند. آیا می توانید یک ماه سایت تان را جریمه ببینید؟ هیچ شخصی نمی تواند! به شما نشان می دهیم که چگونه می توانید از این حملات جلوگیری کنید و کسب و کار خود را ایمن نگه دارید.

 

چگونه از حملات منفی سئو جلوگیری کنیم؟

1. Google Webmaster Tools Email Alerts را تنظیم کنید

گوگل می تواند در موارد زیر هشدارهای ایمیلی را برای شما ارسال کند:

– وب سایت شما توسط بدافزار مورد حمله قرار می گیرد
– صفحات شما ایندکس نمی شوند
– مشکل اتصال به سرور دارید
– شما یک جریمه دستی از گوگل دریافت می کنید

اگر قبلاً این کار را نکرده اید، وب سایت خود را به Google Webmaster Tools متصل کنید. وارد حساب کاربری خود شوید و روی «تنظیمات ابزارهای وب مستر» کلیک کنید.

Google Webmaster Tools

اعلان‌های ایمیل را فعال کنید و دریافت هشدار برای همه انواع مشکلات را انتخاب کنید. روی «ذخیره» کلیک کنید.

Google Webmaster Tools Email Alerts را تنظیم کنید

این فقط اولین قدم است. اکنون، بیایید به مورد مهم، نظارت بر نمایه بک لینک های خود برویم.

 

2. نمایه بک لینک های خود را پیگیری کنید

این مهم ترین اقدامی است که باید برای جلوگیری از موفقیت هرزنامه ها انجام داد. اغلب آنها سئو منفی وب سایت تان را با ایجاد لینک های با کیفیت پایین یا تغییر مسیر انجام می دهند. بسیار مهم است که بدانید زمانی که شخصی در حال ایجاد لینک یا تغییر مسیر به وب سایت شما است.

می‌توانید هر از چند گاهی از ابزارهایی مانند Ahrefs یا Open Site Explorer استفاده کنید تا به صورت دستی بررسی کنید که آیا کسی در حال ایجاد لینک به وب سایت شما است یا خیر، اما چیزی که ما توصیه می کنیم استفاده از MonitorBacklinks.com است. . این یکی از بهترین و ساده‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند در صورت به دست آوردن یا از دست دادن بک لینک‌های مهم وب‌سایت، هشدارهای ایمیلی را برای شما ارسال کند.

به جای اینکه مجبور باشید هر روز صبح به صورت دستی بک لینک های خود را بررسی کنید، مانیتور بک لینک ها هر آنچه را که باید بدانید را به صندوق ورودی شما ارسال می کند. در اینجا نحوه استفاده از آن آمده است:

هنگامی که حساب خود را ایجاد کردید، باید دامنه خود را اضافه کنید و آن را به حساب Google Analytics خود متصل کنید.

MonitorBacklinks.com

معمولاً بلافاصله بک لینک های شما را نشان می دهد، اما گاهی اوقات ممکن است چند دقیقه طول بکشد. به طور پیش‌فرض، تنظیمات شما طوری تنظیم شده است که وقتی وب‌سایت شما بک لینک‌های جدیدی دریافت می‌کند، اعلان‌های ایمیلی برای شما ارسال می‌کند. یک هشدار ایمیل به این صورت است:

بک لینک ها

 

3. از بهترین بک لینک های خود محافظت کنید

اغلب، اسپمرها سعی می کنند بهترین بک لینک های شما را حذف کنند. آن‌ها معمولاً با استفاده از نام شما با مالک وب‌سایت لینک دهنده تماس می‌گیرند و از مدیر وب‌سایت درخواست می‌کنند که بک لینک شما را حذف کند.

برای جلوگیری از این اتفاق می توانید دو کار را انجام دهید:

هنگامی که با مدیران وب سایت ارتباط برقرار می کنید، به جای استفاده از جیمیل یا یاهو، همیشه از آدرس ایمیل دامنه خود استفاده کنید. به این ترتیب، شما ثابت خواهید کرد که برای این وب سایت کار می کنید و این شخص دیگری نیست که خودش را جای مدیر سایت میزند. ایمیل شما باید به این صورت باشد: yourname@yourdomain.com.
بهترین بک لینک های خود را پیگیری کنید. برای این کار می توانید دوباره از مانیتور بک لینک ها استفاده کنید. به لیست بک لینک های خود بروید و آنها را بر اساس رتبه صفحه یا فعالیت اجتماعی مرتب کنید.

از بهترین بک لینک های خود محافظت کنید

برچسب‌هایی را به بک لینک‌هایی اضافه کنید که برایتان ارزش بیشتری قائل هستید تا بتوانید بررسی کنید که آیا هر یک از آنها حذف شده‌اند.

بک لینک خود را انتخاب کنید و روی “ویرایش” کلیک کنید.

ویرایش بک لینک ها

برچسب خود را اضافه کنید تا بتوانید بعداً این بک لینک ها را به راحتی فیلتر کرده و پیدا کنید.

برچسب خود را اضافه کنید

پس از اینکه لیست خود را ایجاد کردید، آنها را بر اساس برچسب های خود فیلتر کنید و اگر وضعیت آنها تغییر کرد نظارت کنید. اگر هر یک از این لینک ها حذف شد، باید با مدیر وب سایت تماس بگیرید و بپرسید که چرا لینک شما را حذف کرده است.

لیست سئوی منفی

 

4. وب سایت خود را از بدافزارها و هکرها ایمن کنید

امنیت بسیار مهم است. آخرین چیزی که می خواهید، هرزنامه در وب سایت شما است بدون اینکه شما حتی در مورد آن بدانید. چندین کار وجود دارد که می توانید برای ایمن سازی وب سایت خود انجام دهید:

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه Google Authenticator را نصب کنید و یک رمز عبور تأیید ۲ مرحله‌ای ایجاد کنید. هر بار که وارد وب‌سایت وردپرس خود می‌شوید، باید کدی را که توسط Google Authenticator تولید می‌شود روی گوشی هوشمند خود اضافه کنید (در iOS و Android موجود است).

وب سایت خود را از بدافزارها و هکرها ایمن کنید

– یک رمز عبور قوی با اعداد و کاراکترهای خاص ایجاد کنید.
– به طور منظم از فایل ها و پایگاه داده خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
– اگر وب سایت شما به کاربران اجازه آپلود فایل ها را می دهد، با شرکت میزبان هاستینگ خود صحبت کنید و از آنها بپرسید که چگونه می توانید آنتی ویروس را برای جلوگیری از بدافزار نصب کنید.

 

5. محتوای تکراری را بررسی کنید

یکی از رایج‌ترین تکنیک‌هایی که اسپمرها استفاده می‌کنند، تکرار محتوا است. آنها محتوای وب سایت شما را کپی می کنند و آن را در هر کجا که می توانند ارسال می کنند. اگر بیشتر محتوای شما تکراری باشد، احتمال جریمه شدن وب سایت شما و از دست دادن رتبه وجود دارد.

با استفاده از Copyscape.com می توانید بررسی کنید که آیا وب سایت شما دارای صفحات تکراری در اینترنت است. به سادگی وب سایت خود یا متن مقاله ای را که می خواهید تأیید کنید اضافه کنید و به شما نشان می دهد که آیا محتوای شما در جای دیگری بدون اجازه شما منتشر شده است یا خیر.

محتوای تکراری را بررسی کنید

 

6. منشن های رسانه های اجتماعی خود را نظارت کنید

گاهی اوقات، ارسال کنندگان هرزنامه با استفاده از نام شرکت یا وب سایت شما، حساب های جعلی در رسانه های اجتماعی ایجاد می کنند. سعی کنید قبل از اینکه این پروفایل ها دنبال کننده پیدا کنند، آنها را به عنوان هرزنامه گزارش دهید.

برای اینکه بفهمید چه کسی از نام برند شما استفاده می کند، می توانید از ابزارهایی مانند Mention.net استفاده کنید.

به محض اینکه شخصی نام شما را در هر رسانه اجتماعی یا وب سایتی ذکر کرد، به شما اطلاع داده می شود و می توانید تصمیم بگیرید که آیا باید اقدام کنید یا خیر.

یک حساب کاربری ایجاد کنید و روی “ایجاد هشدار” کلیک کنید. هشدار خود را نام ببرید و کلیدواژه هایی را که می خواهید درباره آنها هشدار داده شود اضافه کنید. می توانید از چندین زبان نیز استفاده کنید. روی «مرحله بعدی» کلیک کنید.

منشن های رسانه های اجتماعی خود را نظارت کنید

 

منابعی را که می‌خواهید Mention.net جستجو کند انتخاب کنید و دامنه‌هایی را که می‌خواهید نادیده گرفته شوند اضافه کنید. روی «ایجاد هشدار من» کلیک کنید و هر بار که کلمه کلیدی شما (نام شرکت) در رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها، انجمن ها و اخبار ذکر می شود، هشدار دریافت خواهید کرد.

Mention.net

7. مراقب سرعت وب سایت خود باشید

اگر وب سایت شما به طور ناگهانی زمان بارگذاری بسیار بالایی دارد، مطمئن شوید که به این دلیل نیست که شخصی هزاران درخواست در ثانیه به سرور شما ارسال می کند. اگر برای جلوگیری از این امر سریع اقدام نکنید، هرزنامه‌ها ممکن است سرور شما را از کار بیاندازند.

یک ابزار عالی که می تواند به شما در نظارت بر زمان آپلود سرور و زمان بارگذاری کمک کند Pingdom.com است.

مراقب سرعت وب سایت خود باشید

 

یک حساب کاربری بسازید و «هشدارهای ایمیل» را فعال کنید تا بدانید چه زمانی وب سایت شما از کار افتاده است. اگر سایت شما مورد حمله قرار گرفت، با شرکت میزبان خود تماس بگیرید و در اسرع وقت درخواست پشتیبانی کنید.

8. قربانی استراتژی های سئوی خود نباشید

با استفاده از تکنیک هایی که برای گوگل قابل قبول نیستند، مطمئن شوید که به رتبه وب سایت خود آسیب نمی رسانید. اینها برخی از کارهایی است که نباید انجام دهید:

– به وب سایت های جریمه شده لینک ندهید.
– از شبکه های وبلاگی لینک نخرید و اصلاً برای سئو لینک نخرید.
– تعداد زیادی پست مهمان با کیفیت پایین منتشر نکنید.
– با استفاده از کلمات کلیدی پولی، بک لینک های زیادی برای وب سایت خود ایجاد نکنید. حداقل 60 درصد از انکر تکست های شما باید از نام وب سایت شما استفاده کنند.
– بدون استفاده از ویژگی “nofollow” لینک ها را در وب سایت خود نفروشید.

9. آنلاین دشمن نسازید

دلیلی برای ایجاد دشمن وجود ندارد. هرگز با مشتریان بحث نکنید زیرا هرگز نمی دانید با چه کسی سروکار دارید. سه نوع هرزنامه و دلایلی برای هرزنامه وجود دارد:

– برای سرگرمی
– برای انتقام
– پیشی گرفتن از رقابت در موتورهای جستجو

 

 

چگونه با سئو منفی وب سایت خود مبارزه کنید؟

اگر متوجه شده اید که شخصی یک کمپین سئو منفی علیه شرکت تان راه اندازی کرده است، کارهایی که می توانید انجام دهید شامل:

1. یک لیست با بک لینک هایی که باید حذف کنید ایجاد کنید

پیوندهای وب سایت خود را که اخیراً ایجاد شده اند بررسی کنید و موارد بد را انتخاب کنید تا بتوانید آنها را حذف کنید. به لینک های بد خود برچسب اضافه کنید. این موارد را به صورت دستی بررسی کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک به رتبه شما آسیب می زند و سعی کنید آنها را حذف کنید.

به محض دریافت هشدارهای ایمیل با بک لینک های جدیدی که از آنها بی اطلاع هستید، این لیست را ایجاد کنید، اگر مانند هرزنامه هستند.

 

2. سعی کنید لینک های بد را حذف کنید

پس از شناسایی بک لینک هایی که باید حذف کنید، با مدیر وب سایت تماس بگیرید و درخواست کنید که لینک شما حذف شود. اگر هیچ صفحه تماسی را پیدا نکردید، از Whois.com/whois برای پیدا کردن آدرس ایمیل تماس استفاده کنید.

سعی کنید لینک های بد را حذف کنید

 

دامنه اصلی وب‌سایتی را که می‌خواهید با آن تماس بگیرید اضافه کنید و «ایمیل ثبت‌کننده» را جستجو کنید.

اگر پیوند شما حذف نشد و پاسخی دریافت نکردید، می توانید با شرکتی که میزبان وب سایت است تماس بگیرید و از آنها بخواهید که پیوندهای اسپم را حذف کنند. اکثر شرکت های هاستینگ به شما کمک می کنند و لینک ها را حذف می کنند.

 

3. لیست Disavow ایجاد کنید

اگر جریمه دستی دریافت کرده اید، می توانید از ابزار Disavow Google استفاده کنید. بنابراین، اگر هیچ یک از روش‌های بالا جواب نداد، یک لیست رد کردن ایجاد کنید که بعداً می‌توانید آن را به Google Webmaster Tools ارسال کنید.

شما به راحتی می توانید این لیست را در حساب MonitorBacklinks.com خود در اینجا ایجاد کنید:

لیست Disavow ایجاد کنید

 

نتیجه گیری:

امنیت وب سایت و نتایج موتورهای جستجو برای هر وب سایتی که می خواهد موفق شود بسیار مهم است. این بخش پایانی مقاله بخشی از کارهایی که می توانید برای جلوگیری از سئو منفی انجام دهید شامل:

  • هشدارهای ایمیلی را از Google Webmaster Tools ایجاد کنید.
  • با ابزارهایی مانند MonitorBacklinks.com لیست بک لینک های خود را ردیابی کنید و هنگام دریافت لینک های جدید، هشدارهای ایمیلی دریافت کنید.
  • وب سایت خود را از بدافزارها و هکرها ایمن کنید. از افزونه Google Authenticator برای وردپرس استفاده کنید.
  • محتوای تکراری را با Copyscape.com بررسی کنید.
  • با Mention.net نام شرکت خود را در رسانه های اجتماعی و وب سایت ها پیدا کنید.
  • با استفاده از Pingdom.com زمان کار وب سایت را نظارت کنید.
  • به طور تصادفی از سئو منفی علیه وب سایت تان استفاده نکنید.
  • برای خودتان در دنیای وب دشمن نسازید

سئو منفی چه بخواهیم چه نخواهیم در دنیای اینترنت وجود دارد و در پایان خوشحال می شویم که تجربیات تان را در این زمینه در بخش دیدگاه ها برای ما و کاربران دیگر بیان نمایید. شما از چه روش هایی برای جلوگیری از سئو منفی استفاده می کنید؟ آیا چنین حملاتی را تجربه کرده اید یا از چه ابزار دیگری استفاده می کنید؟ خوشحال می شویم به این موارد پاسخ دهید.

به این مقاله امتیاز دهید: 5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Nikdad.net وب‌سایت
عاشق یادگیری و آموزش هستم ، آموزش ها به صورت جامع و کامل می باشد و می توانید از این راه مهارت های تان را افزایش دهید. بنده 15 سال سابقه در حوزه وب دارم که در کنار وبلاگ نویسی در نیکداد به ارائه خدمات متنوع آن می پردازیم که اگر در این زمینه سوالی داشتید خوشحال میشم که با بنده مطرح سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =